W siódmym miesiącu 2024 r. liczba rejestracji aut z wyższej półki była co prawda mniejsza niż w poprzednim miesiącu, ale znacząco większa w porównaniu z lipcem roku 2023. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł rekordowe 26,5 proc.W lipcu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 11 435 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 5,17 proc. mniejszy niż w czerwcu bieżącego roku i o 35,28 lepszy w zestawieniu z lipcem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 453 takie auta. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w lipcu rekordowe 26,5 proc. W okresie od stycznia do lipca 2024 roku w Polsce zarejestrowano 77 675 nowych aut z wyższej półki, o 24,45 proc. (15 261 sztuk) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Auta klasy premium miały na koniec siódmego miesiąca br. 24,3 proc. udziału w rynku.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec lipca 2024 roku zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 16 310 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 8,47 proc. większym niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-lipiec najlepiej sprzedawał się model A3 (2 999 sztuk). Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazło się Audi A4 (2 857 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (2 502 egzemplarze).
Na drugim miejscu po siedmiu miesiącach bieżącego roku był Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 16 143 samochody tej marki, o 50,91 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec lipca 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 2 262 zarejestrowanymi samochodami, przed klasą GLC Coupe (1 618 egz.) oraz CLA (1 413 sztuk).
Trzecią pozycję na koniec lipca 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 16 011 zarejestrowanych samochodów, o 21,71 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 3 (2 243 szt.), drugi był model X5 (2 184 szt.) oraz seria 5 (1 957 egzemplarzy).
Czwarta pozycja za okres styczeń-lipiec br. przypadła w udziale Volvo. Marka ta zarejestrowała w Polsce w omawianym okresie 10 723 samochody, o 36,81 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec lipca br. był XC60 (3 982 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (2 878 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 349 sztuk). Warto ponownie zwrócić uwagę na dobre, czwarte miejsce w pełni elektrycznego modelu EX30 (832 sztuki).
Na piątej pozycji był Lexus. W okresie od stycznia do lipca 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 8 370 samochodów, o 34,63 proc. więcej (r/r). Do końca lipca 2024 roku w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (3 194 zarejestrowane auta), przed modelem RX (1 838 szt.) oraz LBX (1 223 egzemplarze).
W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych marek segmentu premium największą stratę procentową w okresie styczeń-lipiec 2024 roku zanotowało, zajmujące 16. pozycję w zestawieniu, Maserati. Polacy kupili i zarejestrowali 33 auta tej marki, o 29 sztuk (minus 46,77 proc.) mniej niż w okresie styczeń-lipiec 2023 r. W całym zestawieniu na minusie po siedmiu miesiącach br. były też marki: Mini, DS, Jaguar, Ferrari i Alpina. Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP20 może pochwalić się, pozycjonowany na 20 miejscu, McLaren z 9 zarejestrowanymi samochodami wobec 4 na koniec lipca 2023 (plus 125 proc.).
W okresie od stycznia do lipca 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 982 egzemplarze). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 3 194 egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale modelowi Audi A3 (2 999 sztuk).
Tekst: Paweł Janas
Infografika: Michał Hadyś