1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Rejestracje samochodów klasy premium – grudzień 2024
Rynek w liczbach

Rejestracje samochodów klasy premium – grudzień 2024

4 min

W dwunastym miesiącu ubiegłego roku liczba rejestracji aut z wyższej półki była większa zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca, jak i grudnia roku 2023. W całym minionym roku rynek aut klasy premium w Polsce urósł o ponad 18 procent.
Zobacz inne wydania Rejestracje samochodów klasy premium – listopad 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – październik 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – wrzesień 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – sierpień 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – lipiec 2024 Rejestracje samochodów klasy premium – czerwiec 2024

W grudniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 11 905 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 16,86 proc. większy niż w listopadzie ubiegłego roku i o 14,35 proc. lepszy w zestawieniu z grudniem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 10 411 takich aut.

Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w grudniu ubiegłego roku 21,4 proc. W całym 2024 roku w Polsce zarejestrowano 129 546 nowych aut z wyższej półki, o 18,36 proc. (20 094 sztuki) więcej w zestawieniu z wynikiem 2023 r. Auta z segmentu premium miały w ubiegłym roku 23,5 proc. udziału w polskim rynku nowo rejestrowanych aut osobowych. 

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium za 2024 rok zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 29 161 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 12,05 proc. większym niż w poprzednim roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na masce, w minionym roku najlepiej sprzedawało się Audi Q5 (5 021 sztuk). Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazło się Audi A4 (4 853 szt.), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (4 296 egzemplarzy). 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Na drugim miejscu ubiegły rok zakończył Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 27 868 samochodów tej marki, o 36,80 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją z poprzedniego roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki w 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 3 955 zarejestrowanymi samochodami, przed modelem GLC Coupe (3 139 egz.) oraz klasa E (2 376 sztuk).

Trzecią pozycję w 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 27 117 zarejestrowanych samochodów, o 16,27 proc. więcej niż w roku poprzednim. Najczęściej rejestrowane w minionym roku modele w gamie BMW to: seria 3 (3 778 szt.), drugi był model X5 (3 505 szt.) oraz seria 5 (3 263 egzemplarzy). 

Czwarte miejsce w roku 2024 obroniła - przed coraz śmielej poczynającym sobie Lexusem - marka Volvo. Szwedzi zarejestrowali w Polsce 14 948 samochodów, o 19,18 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec grudnia 2024 roku zostało XC60 (6 174 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (3 664 sztuki), które wyprzedziło model XC90 (1 742 sztuki). Warto zwrócić uwagę na dobre, czwarte miejsce w pełni elektrycznego modelu EX30 (1 070 sztuk). 

Na piątej pozycji był Lexus. W ciągu dwunastu miesięcy 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 14 679 samochodów, o 39,87 proc. więcej (r/r). Był to zarazem wynik tylko o 269 sztuk mniejszy od Volvo. W 2024 roku najlepiej sprzedawał się model NX (5 727 egzemplarzy), przed RX (2 834 szt.) oraz LBX (2 366 egz.). 

W TOP10 najpopularniejszych marek segmentu premium w 2024 roku gorszy wynik od tego zanotowanego w roku poprzednim miały następujące marki: Tesla (minus 3,73 proc.), Porsche (-3,50 proc.) oraz Mini (-32,04 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP10 może pochwalić się, pozycjonowany na piątym miejscu, Lexus (plus 39,87 proc.). 

Warto podkreślić, że w samym grudniu ubiegłego roku pięć miejsc w zestawieniu wyglądało - w jednym przypadku - inaczej niż w rankingu całorocznym. Na pozycji lidera także była marka Audi (2 851 aut, plus 15,29 proc. r/r), na drugim miejscu uplasował się Mercedes (2 701 sztuk, plus 21,18 proc. r/r), a brąz przypadł w udziale BMW (2 460 sztuk, plus 6,49 proc.).

Tuż za podium mamy natomiast w grudniu Lexusa (aż 1 643 sztuki, wzrost r/r/ o 78,78 proc.). Tym samym w ostatnim miesiącu minionego roku japońska marka zdystansowała Volvo (942 sztuki, więcej o 2,73 proc.). 

W całym 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było ponownie Volvo XC60 (6 174 egzemplarze). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 5 727 egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale modelowi Audi Q5 (5 021 sztuk). 

***

IBRM SAMAR informuje, że począwszy od danych rejestracyjnych za styczeń 2025 roku w zestawieniu marek premium nie będzie uwzględniana Tesla. 

Tekst: Paweł Janas

Infografika: Michał Hadyś

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów