W ósmym miesiącu 2024 r. liczba rejestracji aut z wyższej półki była mniejsza niż w poprzednim miesiącu, ale większa w porównaniu z sierpniem roku 2023. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 23,6 proc. W sierpniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 761 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 23,39 proc. mniejszy niż w lipcu bieżącego roku i o 8,40 proc. lepszy w zestawieniu z sierpniem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 082 takie auta. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w sierpniu 23,6 proc. W okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku w Polsce zarejestrowano 86 437 nowych aut z wyższej półki, o 22,61 proc. (15 941 sztuk) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Auta z segmentu premium miały na koniec ósmego miesiąca br. 24,2 proc. udziału w rynku.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec sierpnia 2024 roku zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 18 649 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 10,50 proc. większym niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-sierpień najlepiej sprzedawał się model A4 (3 300 sztuk), a kluczowy wpływ ten dobry wynik miała, prowadzona przez producenta, akcja wyprzedażowa tego modelu. Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazło się Audi A3 (3 207 szt.), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (2 910 egzemplarzy).
Na drugim miejscu po ośmiu miesiącach bieżącego roku był Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 18 248 samochodów tej marki, o 49,23 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec sierpnia 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 2 598 zarejestrowanymi samochodami, przed klasą GLC Coupe (1 889 egz.) oraz CLA (1 579 sztuk).
Trzecią pozycję na koniec sierpnia 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 17 876 zarejestrowanych samochodów, o 19,40 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 3 (2 552 szt.), drugi był model X5 (2 378 szt.) oraz seria 5 (2 151 egzemplarzy).
Czwarte miejsce za okres styczeń-sierpień br. przypadło w udziale Volvo. Marka ta zarejestrowała w Polsce 11 171 samochodów, o 30,62 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec sierpnia br. było XC60 (4 139 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (2 943 sztuki), które wyprzedziło model XC90 (1 410 sztuk). Warto zwrócić uwagę na dobre, czwarte miejsce w pełni elektrycznego modelu EX30 (908 sztuk).
Na piątej pozycji był Lexus. W okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 9 520 samochodów, o 37,51 proc. więcej (r/r). Do końca sierpnia 2024 roku w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (3 597 egzemplarzy), przed RX (1 930 szt.) oraz LBX (1 461 egz.).
W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych marek największą stratę procentową w okresie styczeń-sierpień br. zanotowało, zajmujące 16. pozycję, Maserati. Polacy kupili i zarejestrowali 39 aut tej marki, o 45,83 proc. mniej niż w takim samym okresie 2023 r. W całym zestawieniu na minusie w tym gronie były też marki: Mini, DS i Jaguar. Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP20 może pochwalić się, pozycjonowany na 20 miejscu, McLaren z 10 zarejestrowanymi samochodami (plus 150 proc. r/r).
Warto podkreślić, że w samym sierpniu pierwsze pięć miejsc w zestawieniu wyglądało nieco inaczej niż w rankingu liczonym narastająco od początku roku. Na pozycji lidera było Audi (2 339 aut, plus 27,12 proc. r/r), na drugiej uplasował się Mercedes (2 105 sztuk, plus 37,49 proc. r/r), a brąz przypadł w udziale BMW (1 865 sztuk, plus 2,64 proc.). Pierwsze trzy miejsca są zatem identyczne jak w zestawieniu za okres styczeń-sierpień br. Jednak w samym sierpniu tuż za podium mamy Lexusa (1 150 sztuk, plus 62,89 proc.), a na piątej pozycji Volvo (448 sztuk, mniej o 37,25 proc.). Skąd ten duży spadek u producenta ze Szwecji? W porównaniu z bezpośrednimi konkurentami Volvo w większym stopniu korzysta z bieżącej produkcji, co w przypadku zwiększonej sprzedaży może prowadzić do ograniczenia dostępności aut, a w konsekwencji wpływa na wyniki poszczególnych miesięcy.
W okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 139 egzemplarzy). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 3 597 egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale modelowi Audi A4 (3 300 sztuk). W samym sierpniu ranking wyglądał jednak zgoła inaczej. Na podium znalazły się bowiem wyłącznie auta ze stajni Audi: Q5 (482 sztuki), przed A4 (443 szt.) oraz Q3 (408 egz.).
Tekst: Paweł Janas
Infografika: Michał Hadyś