W dziewiątym miesiącu 2024 r. liczba rejestracji aut z wyższej półki była większa zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca, jak i września roku 2023. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w tym miesiącu 24,3 proc. We wrześniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 056 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 14,78 proc. większy niż w sierpniu bieżącego roku i o 17,79 proc. lepszy w zestawieniu z wrześniem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 537 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł we wrześniu 24,3 proc. W ciągu III kwartałów 2024 roku w Polsce zarejestrowano 96 493 nowe auta z wyższej półki, o 22,09 proc. (17 460 sztuk) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Auta z segmentu premium miały na koniec III kwartału br. 24,2 proc. udziału w rynku.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium za III kwartały 2024 roku zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 21 295 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 13,28 proc. większym niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-wrzesień najlepiej sprzedawał się model A4 (3 778 sztuk), a kluczowy wpływ ten dobry wynik miała, prowadzona przez producenta, akcja wyprzedażowa tego modelu. Na drugiej pozycji w zestawieniu znalazło się Audi A3 (3 411 szt.), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q5 (3 376 egzemplarzy).
Na drugim miejscu po dziewięciu miesiącach bieżącego roku był Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 20 327 samochodów tej marki, o 43,17 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec września 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 2 902 zarejestrowane samochody, przed GLC Coupe (2 126 egz.) oraz CLA (1 803 sztuki).
Trzecią pozycję na koniec września 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 19 972 zarejestrowane samochody, o 19,19 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 3 (2 889 szt.), drugi był model X5 (2 626 szt.) oraz seria 5 (2 356 egzemplarzy).
Czwarte miejsce za okres styczeń-wrzesień br. przypadło w udziale Volvo. Marka ta zarejestrowała w Polsce 11 818 samochodów, o 25,82 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec września br. było XC60 (4 490 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (3 003 sztuki), które wyprzedziło model XC90 (1 472 sztuki). Warto zwrócić uwagę na dobre, czwarte miejsce w pełni elektrycznego modelu EX30 (980 sztuk).
Na piątej pozycji był Lexus. W ciągu III kwartałów 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 10 703 samochody, o 39,18 proc. więcej (r/r). Do końca września 2024 roku w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (4 079 egzemplarzy), przed RX (2 089 szt.) oraz LBX (1 707 egz.).
W TOP10 jedyną marką, która na koniec września br. zanotowała stratę procentową było, zajmujące 8. pozycję, Mini. Polacy kupili i zarejestrowali 1 829 aut tej marki, o 30,77 proc. mniej niż w takim samym okresie 2023 roku. Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP10 może pochwalić się, pozycjonowany na 9 miejscu, Land Rover z 1 646 zarejestrowanymi samochodami (plus 43,76 proc. r/r).
Warto podkreślić, że w samym wrześniu pierwsze pięć miejsc w zestawieniu wyglądało nieco inaczej niż w rankingu liczonym narastająco od początku roku. Na pozycji lidera była marka Audi (2 646 aut, plus 37,67 proc. r/r), na drugim miejscu uplasowało się BMW (2 096 sztuk, plus 17,42 proc. r/r), a brąz przypadł w udziale Mercedesowi (2 079 sztuk, plus 5,53 proc.). Tuż za podium mamy we wrześniu Lexusa (1 183 sztuki, plus 54,24 proc.), a dopiero na piątej pozycji Volvo (647 sztuk, mniej o 23,07 proc.). Skąd ten duży spadek u producenta ze Szwecji? W porównaniu z bezpośrednimi konkurentami Volvo w większym stopniu korzysta z bieżącej produkcji, co w przypadku zwiększonej sprzedaży może prowadzić do ograniczenia dostępności aut, a w konsekwencji wpływa na wyniki poszczególnych miesięcy.
W okresie od stycznia do września 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 490 egzemplarzy). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 4 079 egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale modelowi Audi A4 (3 778 sztuk). W samym wrześniu ranking wyglądał jednak zgoła inaczej. Na podium znalazły się bowiem: Audi Q5 (598 sztuk), przed Lexusem NX (482 szt.) oraz Audi A4 (477 egz.).
Tekst: Paweł Janas
Infografika: Michał Hadyś