1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Czy nie będzie dopłat do używanych elektryków?
Wiadomości

Czy nie będzie dopłat do używanych elektryków?

2 min

Resort klimatu ma się skłaniać do ograniczenia dopłat do elektrycznych aut z drugiej ręki i koncentracji na dopłatach do aut nowych – powiedział PAP Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Zobacz także Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Rekordowy wzrost rejestracji i zainteresowania historią pojazdów z Chin
© IBRM Samar

Jan Szyszko pytany przez PAP o rozmowy z Komisją Europejską na temat dopłat dla samochodów elektrycznych z funduszy KPO, powiedział, że resort klimatu skłania się ku maksymalnemu ograniczeniu dopłat do aut używanych i koncentracji na dopłatach do aut nowych. Według niego za takim rozwiązaniem przemawia argument praktyczny.

Uwzględnienie jedno lub dwuletnich samochodów używanych w tym mechanizmie nie będzie stanowiło o jego efektywności. Może natomiast „spiętrzyć biurokratyczne trudności w jego realizacji”. Szyszko ocenił, że program dopłat może działać łatwiej i sprawniej, jeżeli będzie przeznaczony tylko dla samochodów nowych, ale „z sufitem cenowym". 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Wiceszef MFiPR dodał też, że resort klimatu przeprowadził analizy, z których wynika, że wydanie publicznych pieniędzy na używane elektryki to ryzykowny pomysł. Zaznaczył przy tym, że patrząc na dane i prognozy rynku, wygląda na to, że samochody używane są i w najbliższych latach będą marginesem rynku aut elektrycznych.

- Nie chcemy, by dopłaty wykorzystywane były do sprowadzania do Polski używanych elektroaut gorszej jakości. (...) Intencją polityki rozwojowej jest stymulowanie elektromobilności – tanich, dostępnych, powszechnych, nowych samochodów zeroemisyjnych" - stwierdził Jan Szyszko. 

Dzięki wynegocjowanej przez polskie władze z UE rewizji KPO nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. W zamian za zgodę na tę zmianę, polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu przez osoby fizyczne nowych i – jak wcześniej informował rząd – także używanych samochodów elektrycznych. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł

PAP, pj

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów