Polski rynek motoryzacyjny w 2024 roku odnotował wzrost popularności chińskich marek samochodowych. Jeszcze niedawno postrzegane jako niszowe, pojazdy z Chin zyskują obecnie na znaczeniu, szczególnie w segmencie budżetowych SUV-ów. Dane wskazują, że liczba rejestracji pojazdów z Chin wzrosła o 2963% rok do roku! Jednocześnie autoDNA, lider w zakresie raportów historii pojazdów, odnotował o 725% więcej sprawdzeń numerów VIN chińskich samochodów używanych w Polsce.Wzrost rejestracji chińskich samochodów – przełom na rynku
W 2023 roku na polskich drogach pojawiło się zaledwie 370 nowych samochodów z Chin. Rok później liczba ta wzrosła do 11 335.
Chińskie marki, takie jak MG, BAIC, Omoda, Jaecoo i BYD, odnotowały największy wzrost liczby rejestracji, dynamicznie zwiększając swoją obecność na polskim rynku motoryzacyjnym.
MG stało się liderem segmentu, podnosząc liczbę rejestracji z 85 w 2023 roku do 7104 w 2024 roku. Nowe marki, takie jak Omoda i Jaecoo, zadebiutowały z sukcesem, a segment pojazdów elektrycznych zyskał na znaczeniu dzięki wzrostowi rejestracji modeli BYD.
Najpopularniejsze chińskie modele w Polsce w 2024 roku
Informacje o rejestracjach pojazdów w Polsce, pokazują, że SUV-y w dalszym ciągu dominują w sprzedaży chińskich marek:
- MG HS – 4586 rejestracji (wzrost z 39 szt. w 2023 r.)
- MG ZS – 1789 rejestracji
- Omoda 5 – 1101 rejestracji
- BAIC Beijing 5 – 694 rejestracje
- Jaecoo 7 – 504 rejestracje
Chińskie auta używane – rynek w fazie rozwoju
Wraz z imponującym wzrostem rejestracji nowych samochodów, liczba chińskich samochodów używanych na rynku wtórnym uległa znacznemu zwiększeniu. W 2024 roku Polacy sprawdzali historię chińskich pojazdów w bazie autoDNA o 725% częściej niż rok wcześniej. Jak wskazuje Mirosław Ciomcia, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w autoDNA:
„Przedmiotami transakcji w 2024 r. były głównie samochody demonstracyjne. Prawdziwy rynek chińskich aut używanych dopiero się kształtuje. W 2025 roku skończą się pierwsze umowy leasingowe zawierane w 2023 r., co przyczyni się do wzrostu liczby ofert używanych chińskich pojazdów”
Rynek pojazdów elektrycznych – rosnący udział Chin
Choć w 2024 roku chińskie elektryki nie zdominowały rynku, to ich przyszłość zapowiada się obiecująco. W 2024 roku zarejestrowano 854 chińskie samochody elektryczne bateryjne, co oznacza wzrost o 234,9% w porównaniu do 2023 roku. Najpopularniejsze modele to BYD Seal U DM-I oraz MG4. Nowy program dopłat do pojazdów zeroemisyjnych NaszEauto w 2025 roku może jeszcze mocniej wpłynąć na ich popularność.
Chińskie marki a europejski rynek
Obecnie chińskie marki stanowią już blisko 5% polskiego rynku nowych samochodów. Ich agresywna strategia cenowa oraz poprawiająca się jakość mogą wywrzeć presję na europejskich producentów, zmuszając ich do dostosowania oferty i strategii cenowej.
Rok 2024 przyniósł przełom w obecności chińskich marek na polskim rynku motoryzacyjnym. Szybki wzrost liczby rejestracji wskazują na rosnące zaufanie konsumentów oraz zwiększoną konkurencyjność w segmencie budżetowych SUV-ów.
“Jeśli chodzi o rynek aut nowych, to 2025 będzie dla marek chińskich paradoksalnie trudniejszy, gdyż dojdzie ich wewnętrzna rywalizacja o klienta. Należy podkreślić, że większość rejestracji w 2024 r. dotyczyła rodzinnych SUV-ów wycenionych na 120-150 tys. zł., co znajduje swoje odzwierciedlenie w liście najpopularniejszych chińskich modeli na polskim rynku. Na tej liście pierwszy samochód elektryczny jest dopiero na 9. miejscu, ale w tym roku sytuacja wraz z nowym programem dopłat do zakupu pojazdów zeroemisyjnych będzie sprzyjała producentom z Państwa Środka” — dodaje Mirosław Ciomcia.