Samochody klasy premium stają się coraz popularniejsze w naszym kraju. W rankingu sprzedaży osobowych modeli, według danych IBRM Samar, w pierwszej dziesiątce w 2024 roku znalazły trzy marki z tego segmentu – na 6. miejscu Audi (29 161 szt.), 7. lokata przypadła Mercedesowi (28 785 szt.), a na ósmej pozycji uplasowało się BMW (27 117 szt.).
Mercedes-Benz Polska przedstawił wyniki sprzedaży w 2024 roku i, trzeba przyznać są one nie tylko zaskakujące, lecz także pokazują, że niemiecki producent w wielu aspektach odniósł sukces. Zanim przejdziemy do polskiego rynku przekonajmy się, jak Mercedes radził sobie globalnie.
Mercedes-Benz – sprzedaż w 2024 roku w Europie i na świecie
Pod tym względem marka może mieć mieszane uczucia. W Europie sprzedano 617 776 pojazdów, a to oznacza wzrost w stosunku do 2023 roku o zaledwie 0,1 proc. Lepszą sprzedaż odnotowano także w Ameryce Północnej (USA i Kanada), gdzie do klientów dotarło 355 827 osobowych Mercedesów, a tym samym w stosunku do 2023 roku udało się uzyskać wzrost o 8,4 proc.
Na tym koniec dobrych informacji, bowiem na pozostałych rynkach zainteresowanie Mercedesami w 2024 roku okazało się mniejsze. W Chinach dostarczono 705 068 samochodów, a zmiana w stosunku do poprzedniego roku wyniosła -6,7 proc.
Na terytoriach zamorskich też mniej klientów zdecydowało się na Mercedesy – spadek wyniósł 8,1 proc. przy łącznej sprzedaży na poziomie 298 339 egzemplarzy. W efekcie na całym świecie sprzedano 1 977 705 osobowych Mercedesów, a to oznacza spadek o 2,4 proc. w zestawieniu z 2023 rokiem.
Pod względem sprzedaży elektrycznych samochodów powody do radości daje jedynie europejski rynek. Na Starym Kontynencie klienci wybrali 103 255 egzemplarzy bezemisyjnych Mercedesów, a w zestawieniu z 2023 rokiem oznacza to wzrost o 10,9 proc. Na pozostałych rynkach odnotowano spadki.
W USA i Kanadzie sprzedano 31 505 szt. (-38,6 proc. vs 2023 rok), w Chinach – 21 081 szt. (-44,7 proc.), w terytoriach zamorskich – 23 543 szt. (-41,2 proc.). Na całym świecie kupiono 179 391 elektrycznych Mercedesów, a spadek wyniósł 19,4 proc.
Mercedes w Polsce w 2024 roku sprzedał 26 366 osobowych samochodów (bez klasy V), a w stosunku do 2023 roku oznacza to wzrost o 38 proc. Tymczasem wszystkie marki sprzedały w tym okresie 551 576 pojazdów, a wzrost wyniósł 16 proc.
W 2024 roku do klientów trafiły 3664 zelektryfikowane Mercedesy (w pełni elektryczne i PHEV), a to z kolei oznacza wzrost o 28 proc. Łącznie sprzedano w naszym kraju 31 483 pojazdy tego typu, a wzrost wyniósł 4 proc.
W tych liczbach zawiera się 1517 szt. w pełni elektrycznych Mercedesów, których popularność, w stosunku do 2023 roku poprawiła się o 25 proc. Wszystkich elektrycznych aut sprzedano w Polsce 16 564 egzemplarze, ale jednocześnie odnotowano 3-procentowy spadek sprzedaży.
Trzy najchętniej wybierane w pełni elektryczne Mercedesy to: EQA (471 szt., +63 proc.), EQB (306 szt., +101 proc.) oraz EQE SUV (226 szt., + 50 proc.). Z kolei trzema najchętniej wybieranymi Mercedesami spośród wszystkich modeli niemieckiej marki okazały się: GLC SUV (3956 szt., +77 proc.), GLC Coupe (3138 szt., + 121 proc.) i klasa E (2162 szt., +67 proc.).
Ważnym modelem dla Mercedesa jest również klasa S. Łącznie z Maybachem, w 2024 roku sprzedano 690 tych luksusowych limuzyn. Tym samym Polska jest drugim rynkiem (po Niemczech) dla tego modelu. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Mercedesa GLS.
Najważniejszym wydarzeniem dla Mercedesa w 2025 roku będzie debiut nowego modelu CLA. Ma to być pierwszy pojazd niemieckiej marki zbudowany na platformie MMA przeznaczonej dla samochodów z różnymi rodzajami napędów. Mercedes CLA pojawi się początkowo w elektrycznej wersji, a później dołączą spalinowe odmiany.
Wraz z wycofaniem do końca 2025 roku Mercedesa klasy A model CLA stanie się najmniejszym pojazdem w gamie. Oferta uszczupli się również o minivana Mercedesa klasy B.
Z kolei wśród nowości nie zabraknie jeszcze Mercedesa-Maybacha SL Monograme i zwiększona zostanie oferta programu Manufaktur, a tym samym bogatsza będzie oferta spersonalizowanych aut. Zresztą Mercedes stawia na serie limitowanych, luksusowych odmian. Nie wiadomo jeszcze, jakie będą to samochody i jakie marka zastosuje w nich wyjątkowe rozwiązania.