Podczas drugiego spotkania strategicznego dialogu na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała szereg istotnych działań mających na celu wzmocnienie konkurencyjności branży. Wśród najważniejszych kwestii znalazły się innowacje, przejście na czystą mobilność oraz wzmocnienie europejskich łańcuchów dostaw.
W odniesieniu do celów emisyjnych, Ursula von der Leyen przyznała, że istnieje potrzeba większej elastyczności, jednocześnie zachowując uzgodnione wcześniej cele klimatyczne. „Z jednej strony potrzebujemy przewidywalności i sprawiedliwości dla tych, którzy jako pierwsi odrobili pracę domową. Z drugiej strony, musimy słuchać głosów interesariuszy, którzy proszą o więcej pragmatyzmu w tych trudnych czasach i o neutralność technologiczną" - stwierdziła przewodnicząca.
Trzyletni okres rozliczeniowy dla firm
Jako konkretne rozwiązanie, von der Leyen zapowiedziała, że jeszcze w tym miesiącu zaproponuje poprawkę do rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2. Zamiast corocznej weryfikacji zgodności, firmy będą miały trzy lata na osiągnięcie celów emisyjnych, co ma zapewnić przemysłowi większą elastyczność bez zmiany docelowych poziomów redukcji emisji. Przewodnicząca wyraziła nadzieję, że poprawka zostanie szybko przyjęta przez Parlament Europejski i Radę.
Neutralność technologiczna i przyszłość regulacji
Von der Leyen zapowiedziała również przyspieszenie prac nad przeglądem regulacji do 2035 roku, z naciskiem na pełną neutralność technologiczną. Przypomnijmy, że chodzi o regulacje, które zobowiązują producentów, by od 2035 roku wszystkie nowo sprzedawane przez nich w Unii Europejskiej samochody były wyposażane w napęd zeroemisyjny. W dzisiejszych uwarunkowaniach oznacza to, że musieliby oni dostarczać 100 proc. aut wyposażanych w napęd elektryczny, a nie od dziś wiadomo, że ostatnio sprzedaż elektryków na europejskim rynku jest daleka od oczekiwań.
Innowacje i autonomiczna jazda priorytetem UE
Przewodnicząca KE podkreśliła ponadto, że innowacje, zwłaszcza w zakresie autonomicznej jazdy, muszą w UE znaleźć się w centrum europejskiej strategii dla przemysłu motoryzacyjnego. W tym celu zostanie utworzony sojusz branżowy, który umożliwi firmom łączenie zasobów przy rozwoju wspólnego oprogramowania, chipów i technologii autonomicznej jazdy. Komisja zobowiązała się do dopracowania zasad testowania oraz wsparcia pilotażowych testów na dużą skalę, aby przyspieszyć wprowadzanie pojazdów autonomicznych na europejskie drogi.
Wsparcie dla europejskiej produkcji baterii
W kwestii konkurencyjności europejskiego przemysłu, von der Leyen zwróciła szczególną uwagę na wyzwania związane z produkcją baterii. Aby wzmocnić europejskie łańcuchy dostaw i uniknąć tworzenia nowych zależności, Komisja zbada możliwość bezpośredniego wsparcia dla unijnych producentów baterii oraz stopniowo wprowadzi europejskie wymogi dotyczące zawartości ogniw i komponentów baterii.
Przewodnicząca zapowiedziała, że szczegółowy plan działania zostanie przedstawiony 5 marca, a dialog z przemysłem motoryzacyjnym będzie kontynuowany, z kolejnym spotkaniem na szczeblu dyrektorów generalnych zaplanowanym przed przerwą wakacyjną.