Niezależni dostawcy usług motoryzacyjnych wezwali Komisję Europejską do podjęcia pilnych działań w sprawie przepisów dotyczących danych pojazdów.Grupa 10 przedstawicieli niezależnych dostawców usług motoryzacyjnych wezwała przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen i kolegium komisarzy do pilnego opracowania przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych pojazdów. Razem reprezentują 80 proc. europejskiego sektora motoryzacji – dostawców i dystrybutorów części samochodowych, warsztaty i ich dostawców technologii, firmy świadczące usługi w zakresie mobilności, branżę ubezpieczeniową i konsumentów.
Niezależni dostawcy zwracają uwagę, że większość nowoczesnych pojazdów jest podłączonych do sieci, do której dostęp mają w pierwszej kolejności producenci samochodów. Gromadzone w niej dane oferują ogromny potencjał bezpieczniejszej, inteligentniejszej i tańszej mobilności dla europejskich konsumentów i przedsiębiorstw.
Jednakże - ich zdaniem - quasi-monopolowa kontrola danych pojazdów przez producentów utrudnia rozwój usług, które mogliby oferować niezależni usługodawcy. Ogranicza to innowacyjność i konkurencję, ograniczając wybór konsumentów i przedsiębiorstw, powodując wzrost cen i osłabiając konkurencyjną pozycję Europy na świecie.
Grupa podkreśla, że długo obiecywany plan Komisji Europejskiej dotyczący przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych, funkcji i zasobów w pojazdach jest bardziej potrzebny niż kiedykolwiek. Ustawa o danych nie odnosi się ani do quasi-monopolistycznej struktury rynku, ani do wymogów technicznych w przemyśle motoryzacyjnym, które mają na celu urzeczywistnienie sprawiedliwego dostępu do danych.
Niezależni dostawcy podkreślają, że działania są pilne ze względu na przełom regulacyjny, który nastąpi w lipcu br., kiedy wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa, co może prowadzić do stopniowego zamykania jedynego niezależnego sposobu zdalnego dostępu do danych pojazdu (za pośrednictwem pokładowego portu diagnostycznego).
W apelu skierowanym do Komisji podkreślono, że UE musi pilnie zapewnić równy dostęp do danych pochodzących z pojazdów wszystkim uczestnikom rynku poprzez wprowadzenie przepisów sektorowych, które chronią wybór konsumentów i zachęcają do prawdziwej konkurencji oraz inwestycji w transformację cyfrową i przedsiębiorstwa oparte na danych. Każdy dzień opóźnienia przynosi europejskie innowacje, tworzenie miejsc pracy oraz bezpieczniejszą, inteligentniejszą, bardziej zrównoważoną i niedrogą mobilność, na którą zasługują europejscy obywatele i przedsiębiorstwa.
Źródło: CLEPA, PIM
PJ