1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Komisja Europejska z nowym planem dla branży motoryzacyjnej: reakcja dealerów
Wiadomości

Komisja Europejska z nowym planem dla branży motoryzacyjnej: reakcja dealerów

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Komisja Europejska ogłosiła plan wsparcia dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, koncentrując się na rozwoju przemysłu, dekarbonizacji i zwiększeniu niezależności produkcyjnej. Związek Dealerów Samochodów dostrzega w nim zarówno szanse, jak i wyzwania dla polskiego rynku.
Zobacz także 2 miliardy złotych na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce Zadłużenie dealerów? Znikomy problem w skali rynku Koniec z bezkarnością kierowców w UE – nowe zasady odbierania prawa jazdy

5 marca 2025 roku Komisja Europejska opublikowała dokument przedstawiający działania mające na celu wsparcie branży motoryzacyjnej w Europie. Plan koncentruje się na rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, wsparciu dekarbonizacji oraz uniezależnieniu lokalnej produkcji. Branża dealerska w Polsce, reprezentowana przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS), przyjęła ten dokument z umiarkowanym optymizmem, wskazując jednocześnie na obszary wymagające dalszych konsultacji.

false © Stellantis

ZDS zwraca szczególną uwagę na kwestię neutralności technologicznej, która nie została wystarczająco uwzględniona w planie. Według organizacji, skupienie się głównie na elektromobilności ogranicza możliwości rozwoju alternatywnych rozwiązań napędowych, takich jak technologie wodorowe czy e-paliwa, które mogłyby ułatwić transformację rynku.

Optymizmem napawa to, że Komisja Europejska reaguje na głos rynku, jednak nie jest to jeszcze propozycja zupełnie nas zadowalająca. Kluczowe będzie zapewnienie równowagi pomiędzy ekologią a realnymi możliwościami branży oraz zagwarantowanie neutralnego podejścia do technologii napędowych. Wyzwaniem z pewnością też będzie samo wdrożenie planu.Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów

Jednym z pozytywnych aspektów planu jest propozycja zwiększenia elastyczności w rozliczaniu celów emisyjności. Komisja Europejska proponuje, aby producenci mogli korzystać z trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) dla pojazdów osobowych i dostawczych. Takie rozwiązanie umożliwiłoby producentom lepsze dostosowanie się do celów redukcji emisji poprzez kompensowanie nadwyżek emisji z 2025 roku redukcjami w latach następnych. ZDS podkreśla, że aktywnie zabiegał o tego typu rozwiązanie, choć pierwotnie postulował całkowitą rewizję limitów emisyjnych, uznając je za zbyt ambitne w obecnych warunkach rynkowych.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Plan KE obejmuje również narzędzia ochronne dla europejskiej branży motoryzacyjnej, które mają umożliwić skuteczniejszą konkurencję na arenie międzynarodowej, szczególnie w kontekście rosnącej obecności chińskich producentów. Przewidywane są regulacje eliminujące możliwość wprowadzania dumpingowych cen przez zewnętrznych producentów oraz negocjacje z partnerami międzynarodowymi w celu zapewnienia dostępu do surowców i zagranicznych rynków. Dokument zawiera także propozycje wsparcia rynku zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym, co jest zgodne z dążeniami ZDS.

Związek Dealerów Samochodów deklaruje gotowość do udziału w konsultacjach dotyczących wdrażania planu na poziomie krajowym oraz współpracy z organizacjami branżowymi i władzami, aby wypracować optymalne rozwiązania dla polskiego rynku motoryzacyjnego.

Źródło: Związek Dealerów Samochodów

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów