5 marca 2025 roku Komisja Europejska opublikowała dokument przedstawiający działania mające na celu wsparcie branży motoryzacyjnej w Europie. Plan koncentruje się na rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, wsparciu dekarbonizacji oraz uniezależnieniu lokalnej produkcji. Branża dealerska w Polsce, reprezentowana przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS), przyjęła ten dokument z umiarkowanym optymizmem, wskazując jednocześnie na obszary wymagające dalszych konsultacji.
ZDS zwraca szczególną uwagę na kwestię neutralności technologicznej, która nie została wystarczająco uwzględniona w planie. Według organizacji, skupienie się głównie na elektromobilności ogranicza możliwości rozwoju alternatywnych rozwiązań napędowych, takich jak technologie wodorowe czy e-paliwa, które mogłyby ułatwić transformację rynku.
Optymizmem napawa to, że Komisja Europejska reaguje na głos rynku, jednak nie jest to jeszcze propozycja zupełnie nas zadowalająca. Kluczowe będzie zapewnienie równowagi pomiędzy ekologią a realnymi możliwościami branży oraz zagwarantowanie neutralnego podejścia do technologii napędowych. Wyzwaniem z pewnością też będzie samo wdrożenie planu.Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów
Jednym z pozytywnych aspektów planu jest propozycja zwiększenia elastyczności w rozliczaniu celów emisyjności. Komisja Europejska proponuje, aby producenci mogli korzystać z trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) dla pojazdów osobowych i dostawczych. Takie rozwiązanie umożliwiłoby producentom lepsze dostosowanie się do celów redukcji emisji poprzez kompensowanie nadwyżek emisji z 2025 roku redukcjami w latach następnych. ZDS podkreśla, że aktywnie zabiegał o tego typu rozwiązanie, choć pierwotnie postulował całkowitą rewizję limitów emisyjnych, uznając je za zbyt ambitne w obecnych warunkach rynkowych.
Plan KE obejmuje również narzędzia ochronne dla europejskiej branży motoryzacyjnej, które mają umożliwić skuteczniejszą konkurencję na arenie międzynarodowej, szczególnie w kontekście rosnącej obecności chińskich producentów. Przewidywane są regulacje eliminujące możliwość wprowadzania dumpingowych cen przez zewnętrznych producentów oraz negocjacje z partnerami międzynarodowymi w celu zapewnienia dostępu do surowców i zagranicznych rynków. Dokument zawiera także propozycje wsparcia rynku zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym, co jest zgodne z dążeniami ZDS.
Związek Dealerów Samochodów deklaruje gotowość do udziału w konsultacjach dotyczących wdrażania planu na poziomie krajowym oraz współpracy z organizacjami branżowymi i władzami, aby wypracować optymalne rozwiązania dla polskiego rynku motoryzacyjnego.