1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ekolodzy apelują do leasingodawców o szybsze przejście na e-mobilność
Wiadomości

Ekolodzy apelują do leasingodawców o szybsze przejście na e-mobilność

4 min

Pozarządowa organizacja Transport & Environment rozpoczęła akcję mającą na celu wywarcie presji na firmy leasingowe w celu przyspieszenia przejścia ich flot na pojazdy bezemisyjne.
Zobacz także Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Leasing najważniejszym źródłem finansowania dla MŚP

Transport & Environment (T&E), zorganizował pikietę pod siedzibami Société Générale i BNP Paribas w Paryżu, do których należą firmy ALD I LeasePlan i Arval, zajmujące się wynajmem i leasingiem pojazdów. T&E zarzuca im zbyt powolne przechodzenie na zeroemisyjny transport i wzywa do zaprzestania do 2028 r. leasingu samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. 

Te zarzuty nie dotyczą jednak tylko tych dwóch, wspomnianych powyżej, spółek. Jak ma wynikać z nowego badania przeprowadzonego przez Transport & Environment siedem największych firm leasingowych w Europie nie jest ekologicznymi liderami, za jakich się podają. Firmy analizowane w raporcie T&E to: Volkswagen Financial Services, Mobilize Financial Services, ALD I LeasePlan (przemianowany niedawno na Ayvens), Arval, Leasys, Alphabet i Athlon. Łącznie firmy te nadzorują flotę blisko 10 milionów samochodów w UE. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

T&E przypomina, że w Europie połowa nowych samochodów jest obecnie rejestrowana na podstawie umowy leasingu. Zdaniem przedstawicieli tej organizacji ekologicznej, firmy leasingowe mają zatem duży wpływ na tempo w jakim UE przechodzi na e-mobilność i ogranicza emisje z transportu. Tymczasem żadna z wymienionych firm leasingowych nie zobowiązała się do całkowitego wycofania samochodów napędzanych paliwami kopalnymi.

W przeciwieństwie do tego, wielu producentów samochodów i dużych korporacji już zobowiązało się do przejścia w 100 proc. na napęd elektryczny do 2030 roku. Tylko ALD I LeasePlan jest jedyną firmą leasingową, której cel w zakresie wykorzystania pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) idzie dalej niż plany producentów samochodów. - Inne firmy z tej branży mają słabe cele lub nie mają ich wcale – twierdzi Transport & Environment. 

Zdaniem organizacji, firmy leasingowe w niewielkim stopniu ujawniają informacje potrzebne do analiz. Nie publikują danych na temat rejestracji nowych samochodów i typów pojazdów leasingowanych w krajach UE, co utrudnia śledzenie postępów w zakresie elektromobilności. T&E podkreśla, że skontaktowało się ze wszystkimi siedmioma firmami leasingowymi w celu pozyskania danych na temat ich flot samochodowych. 

Ostatecznie udało się bliżej wziąć pod lupę te firmy tylko we Francji i Włoszech. Przeprowadzona przez T&E analiza wykazała, że wszyscy wspomniani powyżej leasingodawcy mają niższy poziom wykorzystania samochodów elektrycznych (BEV) w swoich flotach niż cały rynek we Francji, a trzy podmioty (Leasys, Alphabet, Athlon) również pozostają w tyle za rynkiem we Włoszech. Arval, ALD I LeasePlan i Mobilize nie nadążają za elektromobilnością na swoim największym rynku, czyli we Francji. Leasys pozostaje z kolei w tyle za postępującą elektryfikacją flot na swoim największym rynku, czyli we Włoszech.

Dochodzenie T&E – zdaniem tej organizacji – wykazało również, że sześć z siedmiu firm leasingowych stosuje „greenwashing" i wprowadza klientów w błąd, twierdząc, że są „zielone” w kwestii elektromobilności. Z wyjątkiem ALD I LeasePlan, oświadczenia o tzw. zielonym przywództwie złożone przez sześć innych firm nie mogły być poparte dowodami i zostały uznane przez T&E za nieprawdziwe.

Volkswagen Financial Services (VWFS) - największa firma leasingowa w UE - stwierdziła, że „napędza przejście na mobilność bezemisyjną". Po bliższym przyjrzeniu się badanie wykazało jednak, że firma ma wyższą emisję CO2 z nowych rejestracji w porównaniu z resztą rynku we Francji (111 vs 99g CO2/km) i we Włoszech (126 vs 120g CO2/km) w pierwszej połowie 2023 roku.

Arval powiedział, że jest „zaangażowany w zwiększanie (swojego) udziału pojazdów elektrycznych w tempie dwukrotnie szybszym niż rynek". Firma ta ujawniła udział samochodów elektrycznych na poziomie 36,4 proc. w pierwszej połowie 2023 r., co jak zaznacza T&E nie stanowi dwukrotności rynku (21,7 proc.).

Co więcej, większość z tych pojazdów elektrycznych to hybrydy typu plug-in, które „zanieczyszczają środowisko w takim samym stopniu, jak samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi”. Leasys - należący do Stellantisa i Crédit Agricole – „ma na celu przewodzenie przejściu na mobilność elektryczną". Przy wskaźniku BEV wynoszącym zaledwie 2,3 proc. we Włoszech, firma ta pozostaje jednak w tyle za wynikami swojego największego rynku. 

Jak zaznacza w swoim raporcie organizacja Transport & Environment, siedem analizowanych firm leasingowych nadzoruje flotę szacowaną na 9,3 miliona samochodów w UE i ponad jedną czwartą wszystkich rejestracji nowych samochodów (30,0 proc.). Firmy leasingowe mają bardzo duży wpływ na tempo przechodzenia rynku z samochodów napędzanych paliwami kopalnymi na samochody elektryczne. Wzięte pod uwagę w badaniu podmioty są również niezwykle rentowne, z marżami zysku na poziomie 12-50 proc. Zyski ALD I LeasePlan i Arval przekroczyły ostatnio granicę miliarda euro.

Ze względu na ich wielkość i sytuację finansową, T&E wezwało te siedem firm do wyznaczenia celu 100 proc. aut elektrycznych w ich flotach najpóźniej do 2028 roku. Analiza pokazuje, że doprowadzi to do 11,9 miliona dodatkowych pojazdów BEV na drogach i oszczędności 73 milionów ton CO2 w UE do 2030 roku. 

Oprac. PJ


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów