Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej sprzedaż pojazdów elektrycznych na świecie wzrosła w 2023 roku o ponad 35 proc. a jeden na siedem sprzedanych aut to elektryk. – Jednocześnie - zdaniem ekspertów Deloitte - wzrost sprzedaży e-pojazdów odzwierciedla regionalne różnice w strukturze popytu, gotowości infrastruktury, przyjęciu technologii, polityce regulacyjnej i uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych.
Jak zaznaczają eksperci wspomnianej firmy doradczej, zgodnie z niektórymi prognozami, udział pojazdów elektrycznych w globalnej sprzedaży samochodów może wynieść w 2030 roku od 62 proc. do 86 proc.
- Niezależnie od faktycznej wartości oznacza to dużą zmianę dla firm z sektora energetycznego. Oprócz wdrażania stacji ładowania elektryków i oferowania nowych usług mobilności w swoich punktach sprzedaży detalicznej, koncerny paliwowo-energetyczne mają wyjątkową okazję do zbadania różnych zastosowań w sektorze pojazdów elektrycznych. Przykładowo, jedno z amerykańskich przedsiębiorstw energetycznych wykorzystuje specjalistyczny koks do wytwarzania wysokowydajnych materiałów anodowych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych – mówi Michal Pieprzny, partner, Consulting Market Leader w Polsce, Deloitte.