Podczas rozpoczynającego się w środę 27 marca Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Bangkoku zaprezentują się najwięksi producenci samochodów z Europy, Japonii, Chin, Indii i Wietnamu. Liczba marek i modeli z Kraju Środka może przyprawić o zawrót głowy, a największe stoisko ma BYD. Hasło tegorocznej edycji to „Mobilność radosnych doświadczeń”, co prezes targów - Dr Prachin Eamlumnow - obrazowo zinterpretował, jako sytuację, kiedy „droga technologii motoryzacyjnej i droga życia zbiegają się, a piękno samochodów i zaawansowana technologia odzwierciedlają kreatywność i innowacyjność, które zapewnią szczęście i radosne doświadczenie każdej podróży.” Tyle wzniosłe słowa, ale w walce o portfele klientów toczy się zacięta walka producentów z Europy i Japonii przeciw konkurentom z Chin. Ci pierwsi bronią zdobytych dekadami pozycji silnie rozpoznawalnych marek, a ci drudzy oferują coraz lepsze samochody w często zadziwiająco niskich cenach.
Na powierzchni wystawowej, która w tym roku stanowi 76 000 metrów2 swoje – w większości bardzo egzotyczne w Polsce – koncepty i modele pokażą tacy producenci jak: GWM, Aion, MG, Neta, Xpeng, BYD, Zeekr i Changan.
Great Wall Motor, czyli w skrócie GWM, zaprezentuje pick up’a w wersji hybrydowej - Poer Sahar. Ten pojazd użytkowy wyróżnia się zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i komfortu (na przykład funkcja masażu w przednich fotelach) oraz mocnym, agresywnym wyglądem. Na stoisku GMW będą prezentowane także modele marek Haval oraz Ora, te ostatnie są projektowane w stylistyce nawiązującej do lat minionych.
Znane już w Polsce MG wprowadzi na rynek tajski model MG Maxus 7, jako tańszą alternatywę dla MG Maxus 9. Przy pełnym naładowaniu pojazd ten może przejechać 527 km. Jest on również wyposażony w system V2L, który może dostarczyć do 2,2 kWh energii, dając możliwość zasilania i ładowania zewnętrznych urządzeń elektrycznych. Firma eksperymentuje z innym układem modułów baterii, tworząc ją na wzór kostki Rubika. MG także w Azji odnosi się do swojego brytyjskiego dziedzictwa, kładąc nacisk na 100 lat historii tworzenia pojazdów.
Aion to chiński nowicjusz, który obecnie przyłącza się do trendu produkcji pojazdów elektrycznych. Firma zaprezentuje koncept Hyper SSR, czyli elektryczny samochód sportowy o wysokich osiągach (moc do 1224 KM i moment obrotowy 1230 Nm). Będą też pojazdy bardziej praktyczne, jak sedan Aion ES.
Neta skupia się obecnie na produkcji miejskich samochodów elektrycznych. Model Neta V-II jest drugim wcieleniem oferowanego wcześniej pojazdu Neta V. Model napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 95 KM i momencie obrotowym 150 Nm, który na pełnym ładowaniu może przejechać do 384 km.
Xpeng to też nowość na rynku tajskim. Podczas targów producent chce się skupić na promowaniu modelu G6, który jest elektrycznym SUV’em coupe, z zasięgiem do 755 kilometrów oraz na modelu G9 (zasięg 702 km)
Na konsorcjum BYD składają się obecnie cztery oddzielne marki: Yangwang, Denza, Formula BAO i BYD. Koncern był już obecny w Bangkoku w zeszłym roku. Podczas tej edycji targów na scenie będą stały obok siebie zmodernizowany BYD Atto 3 (cena na tutejszym rynku ma wynosić w przeliczeni 89 tys. zł) i jego większy brat - BYD Seal. Pokazany będzie tez BYD Song Max o zasięgu 500 km, BYD Sealion oraz BYD Yangwang U9, będący całkowicie elektrycznym supersamochodem napędzanym aż czterema sinikami elektrycznymi generującymi 1306 KM, z momentem obrotowym wynoszącym 1680 Nm.
Zeekr to kolejna nowość biorąca udział w salonie samochodowym w Bangkoku, która wpisuje się w trend oferowania pojazdów bezemisyjnych. Zeekr X to kompaktowy, lecz zdaniem producenta luksusowy SUV. Dostępny będzie z jednosilnikowym napędem na tylne koła lub dwusilnikowym układem napędowym 4x4. Pokazany będzie również minivan Zeekr 009, który na pełnym naładowaniu może przejechać do 822 km.
Changan wprowadza własną submarkę Lumin, z małym miejskim, kolorowym pojazdem elektrycznym. Małe rozmiary i miejskie przeznaczenie spowodowały, że prędkość maksymalną ograniczono do 101 km/h, a zasięg wynosi 301 km. Changan prezentuje także modele Deepal L07 i Deepal S07.
Kolejną marką – tym razem spoza Chin - która silnie wchodzi na tajski rynek jest wietnamski Vinfast. Od rozpoczęcia działalności będzie dysponować siecią 15 dealerów i gamą samochodów elektrycznych, których sprzedaż wspierać będzie spółka córka V-Green, która zapewni ładowarki.
Targi w Bangkoku rozpoczynają się 27 marca i będą trwały 12 dni, czyli do 7 kwietnia.
Autor zdjęć: Krzysztof Kowalski
pj