
Program „NaszEauto”: duże zainteresowanie, brak wypłat
Choć nowy program dopłat do samochodów elektrycznych ruszył jeszcze w lutym, do połowy kwietnia nie wypłacono jeszcze ani złotówki. Tymczasem wniosków przybywa.
Paweł Janas
2 min
Na międzynarodowych targach Auto Shanghai (23.04–2.05) ZF, niemiecki producent część i komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, zaprezentował ważne innowacje dla samochodów elektrycznych i użytkowych. Wśród nich znalazły się zintegrowane podwozie Chassis 2.0 oraz nowy system zwiększający zasięg (Range Extender), które mają wzmocnić pozycję firmy na chińskim rynku.
W odpowiedzi na megatrendy, takie jak elektryfikacja i autonomiczna jazda, ZF opracował koncepcję Chassis 2.0. Dzięki oprogramowaniu cubiX wszystkie elementy podwozia – układ kierowniczy, hamulce czy amortyzatory – współpracują ze sobą w czasie rzeczywistym. Kluczową rolę odgrywają tu technologie by-wire, takie jak systemy steer-by-wire (zastosowane m.in. w modelu NIO ET9) czy brake-by-wire. Aktywne zawieszenie sMOTION, które redukuje kołysanie pojazdu, zdaniem przedstawicieli firmy ZF, już zdobywa uznanie chińskich producentów i zostało wdrożone w Porsche Panamera oraz Taycan.
ZF wprowadza też nowy elektryczny system zwiększający zasięg, który trafi do produkcji w 2025 roku. Jego zalety - według producenta - to m.in. możliwość napędu na wszystkie koła bez dodatkowego silnika, kompaktowość oraz wysoka wydajność. To rozwiązanie ma obniżyć koszty i ułatwić integrację z istniejącymi platformami.
W segmencie ciężarowym ZF prezentuje elektryczną oś napędową AxTrax 2 oraz hybrydową skrzynię biegów TraXon 2, które zmniejszają emisję CO₂ i zużycie paliwa. Dodatkowo firma pokazuje systemy wspomagania kierowcy OnGuardMAX oraz elektryczne wspomaganie kierownicy dla ciężarówek.
„W ciągu ostatnich 5 lat zainwestowaliśmy w Chinach miliardy euro” – podkreśla Renee Wang, prezes ZF China. Firma ma tu ponad 50 fabryk i 5 centrów R&D, a większość nowych zamówień na pojazdy użytkowe pochodzi od lokalnych klientów. Strategia „China Speed” pozwala ZF na szybkie reagowanie na potrzeby rynku i globalne wdrażanie innowacji.
Choć nowy program dopłat do samochodów elektrycznych ruszył jeszcze w lutym, do połowy kwietnia nie wypłacono jeszcze ani złotówki. Tymczasem wniosków przybywa.
Firma ubezpieczeniowa Uniqa kontynuuje współpracę z Toyotą. Do floty uezpieczyciela dołączyło 100 sztuk Toyoty Yarisów z napędem hybrydowym. Uniqa ma w swoim parku 400 Toyot, w tym m.in. modele Corolla oraz Camry.
Chińska marka Maxus należąca do koncernu SAIC Motor w ciągu najbliższych miesięcy chce uzupełnić ofertę o całkowicie nowe pozycje, w szerszym stopniu niż dotychczas napędzane silnikami wysokoprężnymi. Firma zapowiada także intensywną rozbudowę sieci dealerskiej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów