Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy przeanalizowali statystyki rejestracji nowych samochodów osobowych w 2023 roku i określili najpopularniejsze marki i modele, a także rozkład rynku według klas, rodzajów paliwa i grup kupujących.Dla nowych samochodów osobowych ubiegły rok zakończył się ponaddwukrotnym wzrostem: zarejestrowano prawie 63 tysiące aut, co stanowi wzrost o 61% w porównaniu z rokiem 2022. W tej liczbie zawierają się zarówno samochody importowane, jak i wyprodukowane (lub przebudowane) w ukraińskich przedsiębiorstwach. Takich aut w ubiegłym roku było 6,1 tys. sztuk. To również więcej, o 47,5%, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W styczniu i lutym ten segment rynku, kontynuował nabieranie tempa, od około 3,5 tys. samochodów miesięcznie do średnio 5,6 tys. szt., z niewielkim spadkiem w grudniu do 5,5 tys. Ogólnie, sytuacja w roku 2023 wyglądała znacznie pewniej niż w 2022, kiedy normalne tempo życia Ukraińców zostało przerwane przez pełnoskalową inwazję najeźdźców z RF.
Dominowały sprzedaże samochodów ogólnego przeznaczenia, których zarejestrowano 93,6%. Specjalistyczne (samochody dla służb medycznych, policji itp.) odpowiednio stanowiły 6,4%.
Większość samochodów osobowych kupili prywatni nabywcy, a ich udział w zeszłym roku wyniósł 66,5%. Osoby prawne nabyły 33,5% nowych samochodów osobowych. W ciągu roku rozkład udziałów między tymi grupami kupujących nie zmieniał się zbytnio, tylko w grudniu, jak to ma miejsce niemal co roku, firmy nieco aktywniej kupowały nowe samochody, co częściowo wiązało się z pewnymi kwestiami księgowymi w prywatnych firmach i potrzebami „wykorzystania” środków pozostałych na koniec roku w strukturach państwowych.
Preferencje ukraińskich kupujących odnośnie klas samochodów były dość jednoznaczne — ponad 80% nowych samochodów osobowych kupionych w ubiegłym roku, należało do grupy SUV (różnych gabarytowych podsegmentów). Klasę „C” wybrało 6,1% kupujących, „D” — 3,8%, minivany zainteresowały 3,1%, miejskie samochody grupy „B” — 2,7% klientów salonów samochodowych. Samochody klasy biznesowej („E”) sprzedano w 1,7%, klasy „premium” („F”) — 1%. Wszystkie inne mają udział mniejszy niż 1%.
Rozkład według udziałów paliwa / jednostek napędowych wygląda następująco: przewaga dla wersji benzynowych, których udział wyniósł 45,6%. Nowe samochody z silnikiem Diesla kupiono w 25,1%, z hybrydowymi jednostkami napędowymi — 17,1%, z których 13,1% to benzyno-elektryczne, 4% generuje energię za pomocą silnika Diesla.
Samochody elektryczne zajęły dość zauważalne 11,5%, i tutaj warto zauważyć, że gdyby nie aktywność niezależnych dealerów i ryzyko ukraińskich nabywców, gotowych kupować samochody bez gwarancji, takiego wyniku w segmencie nowych na pewno by nie osiągnięto. Najmniejszy udział miały samochody osobowe fabrycznie wyposażone w instalację gazową — tylko 0,6%.
W 2023 roku największe sukcesy w handlu nowymi samochodami udało się osiągnąć dealerom Toyoty, z udziałem 14,6% i 9,2 tysiącami sprzedanych samochodów osobowych. Na drugim miejscu jest Volkswagen - 9,4% i 5,9 tys. nowych samochodów.
Warto zauważyć, że samochody tej marki do kategorii nowych trafiały nie tylko od oficjalnych dealerów, ale także od niezależnych, którzy przeważnie importowali elektryczne crossovery rodziny ID z Chin. I, jak wspomniano wyżej — gdyby nie aktywność tych niezależnych lub wielomarkowych dealerów, liczba samochodów elektrycznych w segmencie nowych byłaby znacznie skromniejsza. Ponadto wielu kupujących z powodu braku samochodów w magazynach oficjalnych dealerów byłoby zmuszonych albo odłożyć zakup nowego samochodu, albo wybrać opcje z przebiegiem.
Trzecie miejsce w rankingu marek zajmuje Renault, z udziałem 8,3% i 5,2 tys. samochodów. Czwarte — Skoda, z wynikiem 7,2% w segmencie i 4,6 tys. samochodów osobowych. Pierwszą piątkę zamyka BMW, którego nowe samochody wybrało 6,6% kupujących, co w wymiarze liczbowym stanowi 4,1 tys. nowych samochodów osobowych tej niemieckiej marki.
1. Toyota — 9 184 szt.
2. Volkswagen — 5 910 szt.
3. Renault — 5 207 szt.
4. Skoda — 4 560 szt.
5. BMW — 4 140 szt.
6. Hyundai — 3 176 szt.
7. Mercedes-Benz — 2 703 szt.
8. СКС — 2 360 szt.
9. Suzuki — 2 358 szt.
10. Mazda — 2 264 szt.
11. Nissan — 2 001 szt.
12. Lexus — 1 889 szt.
13. Audi — 1 454 szt.
14. Peugeot — 1 438 szt.
15. Citroen — 1 350 szt.
16. KIA — 1 330 szt.
17. Honda — 1 309 szt.
18. Chery — 1 122 szt.
19. Land Rover — 963 szt.
20. Volvo — 897 szt.
Wśród modeli nowych samochodów osobowych w 2023 roku pierwszeństwo zdobył Renault Duster, w wersji dla rynku ogólnego (na 7 miejscu ten sam model, ale przebudowany na potrzeby policji, która zwykle nie trafia na otwarty rynek, jednak włączona została do ogólnego rankingu sprzedanych samochodów). Rumuński crossover z francuskim emblematem rozszedł się w liczbie 4 tysięcy sztuk. Drugie miejsce dla Toyota RAV4 — długoletniego konkurenta „Dustera”, z którym „Japończyk” rywalizuje o pozycję lidera nie pierwszy rok.
Tych crossoverów kupiono 2,9 tys. szt. Trzecie — Volkswagen ID.4, (2,6 tys. szt.) którego popularność gwałtownie rosła w ciągu ostatnich dwóch lat. W odpowiedzi na zapotrzebowanie niezależni dealerzy starali się zaspokoić popyt, importując ten elektryczny model z Chin. Na czwartym miejscu Mazda CX-5 z wynikiem 1,7 tys. szt., na piątym — Hyundai Tucson (1,5 tys. kupujących).
1. Renault Duster — 4 019 szt.
2. Toyota RAV-4 — 2 931 szt.
3. Volkswagen ID.4 — 2 615 szt.
4. Mazda CX-5 — 1 655 szt.
5. Hyundai Tucson — 1 484 szt.
6. Toyota Land Cruiser Prado — 1 455 szt.
7. Renault Duster (policja) — 1 326 szt.
8. Skoda Kodiaq — 1 302 szt.
9. Suzuki Vitara — 1 269 szt.
10. Nissan Qashqai — 1 208 szt.
11. Toyota Camry — 1 207 szt.
12. Skoda Octavia — 1 152 szt.
13. Toyota Corolla — 1 129 szt.
14. Mercedes-Benz GLE-Class — 1 058 szt.
15. KIA Sportage — 1 028 szt.
16. Volkswagen Touareg — 1 009 szt.
17. BMW X5 — 988 szt.
18. Renault Express — 835 szt.
19. Suzuki SX-4 — 785 szt.
20. Volkswagen Tiguan — 716 szt.
Stanisław Buczacki, IBRM Ukrainy