1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Analiza wpływu 25 proc. ceł na przemysł motoryzacyjny w USA
Wiadomości

Analiza wpływu 25 proc. ceł na przemysł motoryzacyjny w USA

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Nowa analiza Center for Automotive Research (CAR) ujawnia, że wprowadzenie przez Donalda Trumpa jednolitych, 25-procentowych ceł na importowane do USA części samochodowe i lekkie pojazdy może oznaczać dla amerykańskich producentów aut wzrost kosztów o blisko 108 miliardów dolarów.
Zobacz także Unia Europejska i Chiny rozmawiają o minimalnych cenach aut elektrycznych zamiast ceł Trump wstrzymuje cła, ale nie na samochody Wpływ ceł USA na polską motoryzację: konsultacje rządowe o zagrożeniach i strategiach

Centrum Badań Motoryzacyjnych (CAR) opublikowało 10 kwietnia 2025 r. analizę wpływu wprowadzenia przez amerykańską administrację 25 proc. ceł na importowane części samochodowe i lekkie pojazdy na amerykański przemysł motoryzacyjny. Analiza wykazała, że taka polityka celna może mieć znaczący wpływ ekonomiczny na wszystkich producentów samochodów działających w Stanach Zjednoczonych. Według szacunków CAR, całkowity wzrost kosztów dla wszystkich producentów samochodów w USA wyniósłby 107,7 miliarda dolarów i dotyczyłby 17,7 miliona pojazdów. W przypadku tzw. Wielkiej Trójki z Detroit (Ford, General Motors i Stellantis), wzrost kosztów oszacowano na 41,7 miliarda dolarów, obejmujący 6,8 miliona pojazdów.

false © Photo by Frank Rivera on Unsplash

Jak podkreślają autorzy analizy, opiera się ona na kilku kluczowych założeniach. Uwzględniono wszystkie lekkie pojazdy produkowane i sprzedawane w USA, przyjmując 25 proc. cło na całą zawartość nieamerykańskich części oraz wszystkie importowane pojazdy, niezależnie od kraju pochodzenia. Wykluczono natomiast wszelkie cła wzajemne. Wyniki pokazują, że wszystkie pojazdy - zarówno produkowane, jak i sprzedawane w USA - będą dotknięte 25 proc. cłami, ponieważ żaden pojazd nie jest zbudowany w 100 proc. z amerykańskich komponentów. W rezultacie wszyscy producenci samochodów działający w USA mogą mieć do czynienia ze zwiększonymi kosztami spowodowanymi cłami na importowane części używane w produkcji krajowej oraz na importowane pojazdy. Wielka Trójka z Detroit może ponieść większy ogólny wzrost kosztów z tytułu ceł na importowane części - wpływających na krajową produkcję pojazdów - niż z tytułu ceł na importowane pojazdy.

false © Photo by Obi on Unsplash

CAR podkreśla, że nowoczesny łańcuch dostaw w przemyśle motoryzacyjnym jest zarówno globalny, jak i złożony, co komplikuje pozornie proste pytanie o koszt 25 proc. ceł dla branży. Producenci samochodów i ich dostawcy to często międzynarodowe firmy z obiektami rozmieszczonymi na całym świecie, co utrudnia określenie, ile komponentów pojazdu jest produkowanych w kraju. Nawet pojazdy produkowane przez tego samego producenta mają różny stopień zawartości krajowej (i importowanej), różniąc się w wielu przypadkach nawet w pojazdach opartych na tej samej podstawowej architekturze platformy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Autorzy zaznaczają, że ich szacunki prawdopodobnie zaniżają faktyczny wpływ ceł ze względu na transgraniczną wymianę handlową oraz nie uwzględniają wpływu na ceny konsumenckie, zyski producentów samochodów czy popyt na pojazdy.

Badanie zostało przeprowadzone 28 marca 2025 r. (a więc tuż przed decyzją Donalda Trumpa o nałożeniu ceł – przyp. red.) i uwzględnia dane dotyczące produkcji i sprzedaży z 2024 r. Przeprowadzenie analizy zleciło stowarzyszenie American Automakers (AAPC), ale – jak podkreślają jej autorzy - została przeprowadzona niezależnie i odzwierciedla wyłącznie poglądy CAR.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów