Nadal nie wiadomo, czy złożony w październiku ubiegłego roku do TK przez Zbigniewa Ziobrę, wniosek o sprawdzenie zgodności z konstytucją unijnego rozporządzenia w sprawie zakazu rejestracji nowych aut spalinowych w UE od 2035 roku zostanie wycofany przez nowego prokuratora generalnego. Tymczasem sprawy postanowiła wziąć w swoje ręce grupa posłów PiS. false
© Tingey Injury Law Firm on Unsplash W październiku ubiegłego roku, Zbigniew Ziobro, ówczesny minister sprawiedliwości, skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie, czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku jest zgodne z Konstytucją.
- Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – grzmiał Ziobro.
Redakcja IBRM Samar przesłała 8 marca bieżącego roku do resortu sprawiedliwości list elektroniczny z pytaniem, czy obecnie resort sprawiedliwości planuje wycofać ten wniosek, czy też utrzymać go w mocy? Pierwsza odpowiedź nadeszła jeszcze tego samego dnia, ale trop okazał się mylny.
- Wskazany przez Pana wniosek minister Ziobro skierował nie jako minister sprawiedliwości, lecz jako prokurator generalny. Z tego względu proszę skierować swoje pytanie do Prokuratury Krajowej – brzmiała odpowiedź Wydziału Prasowego Ministerstwa Sprawiedliwości. Wspomniane pytanie przesłaliśmy zatem do Prokuratury Krajowej. Odpowiedź nadeszła bardzo szybko, ale jak się okazało, sprawa nie ruszyła jeszcze z miejsca.
- Zagadnienie to nie było jeszcze przedmiotem analizy prokuratora generalnego Adama Bodnara. W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona ocena zasadności i prawidłowości skierowanego wniosku do TK, a o jej wyniku Pana poinformuję – stwierdziła Anna Adamiak, prokurator Prokuratury Krajowej i rzecznik prasowy prokuratora generalnego.
Powtórzyliśmy pytanie w tej sprawie kilka tygodni później, ale jak napisała do nas na początku kwietnia rzeczniczka PG, od daty udzielenia wcześniejszej odpowiedzi nadal nie zapadła decyzja o wycofaniu wniosku z TK. Chwilę później na naszej skrzynce pocztowej pojawił się kolejny, zaskakujący mail od Anny Adamiak.
- W nawiązaniu do uprzedniej korespondencji w sprawie dotyczącej wniosku prokuratora generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie rejestracji samochodów spalinowych dodatkowo informuję, że 12 marca br. grupa posłów PiS skierowała do TK wniosek powielający przedmiotowy wniosek. TK nadał bieg temu wnioskowi co oznacza, że nawet w przypadku cofnięcia wniosku przez PG, Trybunał będzie miał podstawę do dalszego zajmowania się kwestią konstytucyjności regulacji kwestionowanych w sprawie K 17/23 – poinformowała rzeczniczka prokuratora generalnego.
I faktycznie, na stronie TK, w zakładce „Sprawy w Trybunale”, pod nr 11/24 widnieje wniosek o zbadanie zgodności z polską Konstytucją unijnego rozporządzenia z 19 kwietnia 2023 roku, dotyczącego wprowadzenia zakazu rejestrowania od 1 stycznia 2035 roku na terenie UE nowych aut spalinowych. Wnioskodawców określono jako grupę posłów na Sejm RP X kadencji, reprezentowanych przez: Marcina Warchoła i Michała Wójcika, posłów wybranych do Sejmu z list PiS, a co ważniejsze - członków Suwerennej Polski, której szefem jest Zbigniew Ziobro.
Do biura prasowego Trybunału Konstytucyjnego redakcja IBRM Samar przesłała list elektroniczny z pytaniem dotyczącym planowanego terminu rozprawy w sprawie obu wniosków (Zbigniewa Ziobry i posłów reprezentowanych przez jego współpracowników) lub też jednego z nich. Czekamy obecnie na odpowiedź.
Paweł Janas