1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. BAIC debiutuje w Polsce
Wiadomości

BAIC debiutuje w Polsce

Autor: Darek Balcerzyk

Darek Balcerzyk

3 min

Trwa ofensywa chińskich producentów samochodów nad Wisłą. Właśnie na rynku polskim zadebiutowała marka BAIC, należąca do jednego z największych chińskich koncernów samochodowych BAIC Group. Na początek oferuje trzy SUV-y: BAIC BEIJING 3, BAIC BEIJING 5 oraz BAIC BEIJING 7.
Zobacz także JAC Motors nawiązuje współpracę z Grupą Bemo – nowa chińska marka wjeżdża do Polski Chery wchodzi do Europy. Polski rynek na początek Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku

BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) to jeden z najstarszych (powstał w 1958 roku) i  największych producentów samochodów w Chinach. Jednocześnie jest trzecią największą firmą motoryzacyjną w Państwie Środka pod względem rocznych przychodów. Siedziba koncernu znajduje się w Pekinie. Obecnie firma zajmuje 124 miejsce na liście największych światowych koncernów w rankingu Fortune Global 500

Dotychczas koncern wyprodukował około 31 milionów samochodów, które trafiły na drogi ponad stu krajów świata. Tylko w 2022 roku fabryki BAIC Group opuściło blisko półtora miliona samochodów. W ciągu pierwszego półrocza 2023 roku było ich już 819 tysięcy (+22,2% r/r). Koncern rozwija także własne marki samochodów: BAIC, ARCFOX oraz Foton.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Od czterdziestu lat BAIC Group tworzy spółki joint-venture z uznanymi światowymi koncernami. W ramach grupy funkcjonuje Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), Beijing Hyundai Auto Co., Ltd., Fujian Benz Automotive Co., Ltd. oraz Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd. (BFDA). BAIC Group nabyło 9,98% udziałów w Daimler Benz AG, który z kolei posiada 9,55% udziałów w spółce BAIC Motor Co Ltd. 

W 2022 roku koncern zainwestował w projekty badawczo-rozwojowe ok. 380 mln dolarów. Zostały one zrealizowane w Globalnym Centrum R&D w Pekinie, a także w centrach R&D zlokalizowanych w Dolinie Krzemowej i Detroit w Stanach Zjednoczonych, w Hiszpanii, Włoszech oraz w Niemczech.

W Polsce dostępne są trzy pojazdy typu SUV: BAIC BEIJING 3, BAIC BEIJING 5 oraz BAIC BEIJING 7. Sieć sprzedaży marki składa się obecnie z dziesięciu punktów sprzedaży oraz serwisów. W najbliższych dwóch latach ich liczba ma wzrosnąć do 35.

Warto zwrócić uwagę, że auta są oferowane w unikalnej formule. Wszystkie modele są dostępne wyłącznie w jednej, bogato wyposażonej wersji i w jednej cenie. Klientowi pozostaje do wyboru jedynie kolor nadwozia.

Ceny aut zaczynają się od 78 900 złotych. Za tę kwotę polski klient może kupić model BAIC BEIJING 3. To miejski SUV segmentu B-SUV+ o długości 432,5 cm. W standardzie oferuje m.in. elektrycznie otwierane okno dachowe, 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, 8-calowy ekran dotykowy, kamerę cofania z liniami pomocniczymi, czy klimatyzację półautomatyczną. Pod maską pracuje 4-cylindrowy silnik 1.5T o mocy 150 KM.

Większy model BAIC BEIJING 5, SUV klasy C-SUV+, oferowany jest za 127 900 zł. Benzynowy 1,5-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 177 KM rozpędza ten 4,6-metrowy samochód od 0 do 100 km/h w niecałe osiem sekund. Oferuje on maksymalny moment obrotowy 305 Nm w zakresie obrotów: 1500 – 4500 obr./min.

Topowy SUV w ofercie BAIC ma długość 4,7 m. Do napędu pojazdu wykorzystano czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5-litra, mocy 177 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 305 Nm. Auto zadebiutuje w I kwartale 2024 roku, wówczas także poznamy jego cenę.

Wszystkie samochody BAIC są objęte pięcioletnią gwarancją z limitem przebiegu 100 tysięcy kilometrów, pięcioletnią gwarancją na powłokę lakierniczą oraz 10-letnią na perforację nadwozia.

Jerzy Prządka, prezes zarządu BAIC Auto Polska Sp. z o.o., powiedział nam, że plan na 2024 rok zakłada sprzedaż ok. 2 tys. aut. Najpoważniejszym wyzwaniem dla nowej marki będzie jednak przełamanie krzywdzących stereotypów. „Zrobiliśmy click testy, podczas których zakryliśmy wszystkie znaczki i pozwoliliśmy badanym wsiąść do auta. Uczestnicy testów, pytani o markę auta, wymieniali nazwy uznanych marek japońskich i europejskich, a gdy mieli ocenić jego cenę, padały kwoty powyżej 200-220 tys. zł. Wszyscy równali w górę” - dodał.

Prezes Prządka ujawnił również, że w planach jest budowa w Polsce centralnego magazynu samochodów oraz części koncernu BAIC na Europę. Polski importer zamierza także wprowadzić w 2024 roku do oferty kolejne modele, w tym kompaktowego sedana U5 Plus, modele terenowe serii BJ oraz samochody elektryczne premium marki ARCFOX, która jest joint-venture z firmą Magna. 

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów