Wyniki branży leasingu za 2023 rok pokazują optymistyczny trend wzrostowy – podkreślają eksperci Związku Polskiego Leasingu. Wartość 102 mld 514 mln złotych oznacza wzrost o 16,3 proc. w porównaniu z 2022 rokiem.
- Za nami kolejny rekordowy rok, w którym działające w Polsce – głównie mikro i małe przedsiębiorstwa zdecydowały się sfinansować swoje inwestycje za pomocą leasingu. Wartość aktywów będących w użytkowaniu klientów firm leasingowych osiągnęła poziom 200 mld zł. To potwierdza nasze przekonanie, że leasing jest ważnym narzędziem napędzającym gospodarkę. W 2023 roku najwyższy wzrost - o 35 proc. r/r - odnotowaliśmy w grupie pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony DMC – mówi Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu.
Jak kształtowała się struktura finansowania przedmiotów leasingu? Czołowym sektorem dla polskiej branży leasingowej jest finansowanie pojazdów lekkich. W ujęciu kwotowym jest to 48,9 proc. całego rynku (wobec 42,3 proc. w 2022 roku), a wraz z pojazdami ciężkimi – 70,9 proc. Maszyny i inne urządzenia były przedmiotem około ¼ wartości umów (24,4 proc.), a inne transakcje (razem z nieruchomościami) osiągnęły niemal 5 proc.
W grupie pojazdów lekkich 85 proc. to pojazdy osobowe, natomiast 15 proc. pojazdy dostawcze do 3,5 tony DMC. Pojazdy lekkie w największym stopniu (60,7 proc.) trafiły do najmniejszych firm o obrotach rocznych do 5 mln zł. Wśród pojazdów ciężarowych, leasingiem najczęściej finansowany jest zakup ciągników siodłowych (54 proc.), naczep i przyczep (22 proc.), pojazdów powyżej 3,5 tony DMC (19 proc.) oraz autobusów (5 proc.).
Jak podczas środowej konferencji prasowej podkreślali przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu, w ubiegłym roku skróciły się czasy dostaw w europejskim przemyśle, dzięki czemu wyraźnie zwiększyła się dostępność komponentów, co z kolei przełożyło się na podaż aut w Europie, w tym w Polsce. A to – dodajmy – pozytywnie wpłynęło także na dobre wyniki branży leasingowej.
W 2024 roku ZPL spodziewa się podobnej dynamiki rozwoju rynku leasingu w Polsce do ubiegłorocznej, przy czym siłą napędową maja być nie tylko pojazdy lekkie, ale także pozostałe segmenty rynku. Jeśli chodzi o samochody osobowe i dostawcze, prognozy Związku zakładają wzrost inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe z 50,2 mld zł do 59,9 mld złotych, czyli o 19,5 proc. więcej. Cały rynek leasingowy, zgodnie, z przewidywaniami branży, ma urosnąć w tym roku o 16 proc.