1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Busnex zrezygnował ze sprzedaży Seresa na polskim rynku
Wiadomości

Busnex zrezygnował ze sprzedaży Seresa na polskim rynku

4 min

Uwagę mediów przykuwa ostatnio ekspansja chińskich producentów samochodów w Europie, w tym w Polsce. Dużo mniej mówi się o markach, którym debiut nad Wisłą nie powiódł się. Jeden z importerów już zaprzestał sprzedaży aut z Kraju Środka na polskim rynku.
Zobacz także Trump wprowadza 25 proc. cła na samochody i części Przy hotelach Accor powstaną szybkie stacje ładowania 2 miliardy złotych na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce
false Seres 3© IBRM Samar

Jedną z pierwszych marek z Kraju Środka, które pojawiły się na polskim rynku był Seres, należący do chińskiego koncernu DFSK. Importer, litewska firma Busnex, po pierwszym falstarcie w roku 2021, ostatecznie rozpoczął sprzedaż w naszym kraju w lutym roku 2022. Liczba dealerów Seresa w Polsce dynamicznie rosła i obejmowała już kilkanaście punktów w dużych i średniej wielkości miastach.

Busnex profesjonalnie budowała także tożsamość marki na polskim rynku, wydawało się więc, że jej obecność w Polsce nie będzie tylko krótkim epizodem. Tymczasem okazuje się, że już od kilku miesięcy importer nie sprowadza tych aut do naszego kraju, co potwierdzili nam przedstawiciele marki.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

- Seresem nie zajmujemy się już od połowy ubiegłego roku – poinformował IBRM Samar Andrzej Gołębiowski PR&Marketing manager,  firmy Busnex Poland. Jaki był powód rezygnacji Busnexu ze sprzedaży Seresa? Zdaniem Andrzeja Gołębiowskiego, po dużych obniżkach cen elektryków przez Teslę w 2023 roku, cena modelu Seres 3 wynosząca 187,5 tys. złotych przestała być konkurencyjna do tego doszły niekorzystne dla importera relacje kursowe związane z importem samochodów z Chin.

Życie zweryfikowało plany

Ambicje importera odnośnie sprzedaży aut marki Seres na polskim rynku były bardzo duże. Kilka miesięcy po wspomnianym debiucie Paweł Dzikowski, dyrektor ds. rozwoju firmy Busnex Poland, importera marki Seres na Polskę, deklarował, że w 2023 roku sprzeda u nas 1000 sztuk samego modelu Seresa 3 i jak dodał wtedy - „nie zapominajmy jednak, że w 2023 roku na Stary Kontynent ma trafić także wyższy model - Seres 5”. Ten drugi model nigdy jednak nie trafił do naszego kraju, a zakładanej wielkości sprzedaży nie udało się zrealizować.

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, do chwili obecnej w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 171 egzemplarzy Seresa 3, z czego: 1 sztuka w roku 2021, 153 – w najlepszym dla marki roku 2022, 15 aut w roku ubiegłym oraz już tylko dwa auta w roku 2024. Mimo wycofania się importera z dystrybucji Seresa w Polsce, sprzedaż pozostałych egzemplarzy nadal prowadzą dealerzy, nadal także obowiązuje gwarancja producenta na sprzedane egzemplarze.

Zalety...

Podstawowym atutem kompaktowego, miejskiego crossovera Seresa 3 (jedynego modelu, który litewski importer zdołał wprowadzić na polski rynek) miała być trzymająca zasięg bateria litowo-żelazowo-fosforanowa. - Deklarowany przez producenta zasięg wynosi 410 km, choć w naszych materiałach podajemy faktyczny, także potwierdzony w licznych testach, zasięg wynoszący 329 kilometrów.

Nawet przy intensywnej eksploatacji, włączonej klimatyzacji czy ogrzewaniu, spada on najwyżej do 280-290 kilometrów. Kolejna zaleta Seresa to jakość wykończenia – wyliczał Paweł Dzikowski i do tej listy dodawał jeszcze bogate wyposażenie w jednej standardowej cenie, co miało odróżniać Seresa nas od większości konkurencyjnych marek.

...i mankamenty

Krytycznych opinii o Seresie 3 także jednak nie brakowało. Już od początku z rożnych stron dochodziły informacje o słabym przyspieszeniu i niedopracowanym wykończeniu. Także testy przeprowadzane przez Autokatalog.pl wskazywały na mankamenty odczuwalne zarówno w jeździe miejskiej, jak i pozamiejskiej.

Pierwszym z nich było dość słabe hamowanie. Zdaniem ekspertów portalu, wyraźnie odczuwało się, że koła już chciałyby się zatrzymać, ale siła ciężkości „góry” pcha je cały czas do przodu. - Dwa nieco gwałtowniejsze hamowania przed przejściem dla pieszych skutecznie zmniejszyły moje zaufanie do systemu hamulcowego.

Innym mankamentem był znikający podczas jazdy zasięg. Coś co występuje w zasadzie we wszystkich elektrycznych autach, tu było nad wyraz odczuwalne. Przejechanie 70 km w trybie eco, przy spokojnej jeździe, potrafiło zmniejszyć zasięg o 100 km, co jest uciążliwe szczególnie podczas dłuższej trasy.

Za to w ruchu miejskim zużycie energii elektrycznej zmieniało się diametralnie na plus – pisaliśmy w kwietniu 2023 roku na Autokatalog.pl. Andrzej Gołębiowski w rozmowie z IBRM Samar twierdzi jednak, że klienci nigdy niż zgłaszali zastrzeżeń co do jakości wykonania Seresa 3 czy zachowania się samochodu podczas jazdy. 

Rodem z Krzemowej Doliny

Litewska firma Busnex od 2021 roku jest wyłącznym importerem marki Seres m.in. na kraje nadbałtyckie, czyli Litwę, Łotwę i Estonię, Finlandię – oraz – do niedawna - na Polskę. Marka Seres należy do grupy Dongfeng Sokon Automobile, znanej jako DFSK. Firma ta ma trzy bazy produkcyjne w Chinach, Indonezji i USA, z siedmioma fabrykami pojazdów i silników.

Od 2005 roku DFSK rozpoczął eksport poza granice Chin, na cały świat. Jak wcześniej wielokrotnie chwalili się przedstawiciele marki, technologia samochodu Seres narodziła się w Dolinie Krzemowej w USA i miała źródło u współzałożyciela Tesli, który po odejściu z firmy Elona Muska skupił się na budowie nowej marki. Następnie Seres został kupiony przez DSFK. Niestety ten mit założycielski nie pomógł marce w ekspansji w naszym kraju.

Czy Seres wróci?

Czy chińska marka wrócić jeszcze na do Polski. Tego na razie nie wiadomo, takich informacji nie mają także przedstawiciele firmy Busnex. Nie mamy potwierdzonych informacji, że ktoś będzie dalej prowadził sprzedaż aut marki Seres w Polsce.

Obecnie skupiamy się na naszej głównej działalności, tj. imporcie autobusów marki Yutong, największego producenta tego typu pojazdów na świecie. Mamy w ofercie 6 modeli autobusów całkowicie zeroemisyjnych; miejskie o długości od 7 do 18 metrów i jeden międzymiastowy – zaznacza Andrzej Gołębiowski.

Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów