1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Motoryzacja w obliczu kryzysu: ACEA apeluje o wsparcie UE
Wiadomości

Motoryzacja w obliczu kryzysu: ACEA apeluje o wsparcie UE

1 min

Europejski przemysł motoryzacyjny stoi na rozdrożu. W obliczu spowolnienia wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych, napięć handlowych i kosztów związanych z dekarbonizacją, nowy prezes ACEA, Ola Källenius, wzywa przywódców UE do podjęcia pilnych działań, aby uchronić sektor przed utratą globalnej konkurencyjności.
Zobacz także Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku
© ACEA

Europejski sektor motoryzacyjny, kluczowy dla wzrostu gospodarczego i technologicznego, zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Transformacja w kierunku bezemisyjnej mobilności, napięcia geopolityczne oraz globalna konkurencja sprawiają, że branża potrzebuje szybkich i zdecydowanych działań politycznych.

W liście skierowanym do liderów Unii Europejskiej, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Ola Källenius, nakreślił trzy najważniejsze priorytety dla sektora:

  1. Realistyczna dekarbonizacja: ACEA apeluje o dostosowanie polityki klimatycznej, która powinna opierać się na mechanizmach rynkowych, a nie na systemie kar. W szczególności wskazuje na konieczność zmniejszenia kosztów przestrzegania celów emisji CO2 na rok 2025 dla samochodów osobowych i dostawczych.
  2. Poprawa konkurencyjności: Källenius podkreśla potrzebę wdrożenia zaleceń zawartych w raporcie Draghiego, które zakładają uproszczenie regulacji wspierających europejski przemysł motoryzacyjny.
  3. Nowe podejście do handlu: ACEA postuluje rozwój wzajemnie korzystnych relacji handlowych z kluczowymi partnerami na świecie, aby UE mogła czerpać pełne korzyści z wolnego i sprawiedliwego handlu.

„Europejski Zielony Ład wymaga rewizji, by stał się bardziej elastyczny i przekształcił dekarbonizację w ekologiczny, a zarazem dochodowy model biznesowy. Branża pozostaje zaangażowana w neutralność klimatyczną do 2050 roku, jednak obecne rozwiązania wymagają korekt” – oświadczył Källenius.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Największe wyzwanie dla branży to redukcja obciążeń związanych z emisjami CO2. Jak podkreśla ACEA, działania UE są kluczowe, szczególnie w obliczu spadku liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych. Wstępne dane za 2024 rok pokazują 6 proc. spadek sprzedaży tych pojazdów, a ich udział w rynku zmniejszył się o 1 pp.., osiągając jedynie 13,6 proc..

Bez pilnych działań, europejska motoryzacja ryzykuje utratę swojej pozycji lidera na globalnym rynku, co mogłoby mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki regionu. 

Oprac. PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów