
Zielony diesel: Skoda stawia na paliwo przyszłości
Skoda Auto wprowadza do swojej oferty paliwo HVO – syntetyczny odpowiednik diesla, który powstaje z odpadów roślinnych i pomaga znacząco zmniejszyć emisję CO₂.
Tomasz Kamiński
2 min
Stellantis to koncern samochodowy założony w 2021 roku, który w portfolio ma aż 10 marek występujących na polskim rynku. W zależności od wybranego brandu w sprzedaży są zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze – Abarth, Alfa Romeo, Citroen, DS., Fiat, Fiat Professional, Jeep, Leapmotor, Opel oraz Peugeot.
Zakłady Stellantisa w Polsce realizują transformację energetyczną prowadzoną w ramach koncernu. Ma to sprawić, że do końca 2038 roku cały cykl życia samochodu – od początku produkcji, przez łańcuch dostaw aż po użytkowanie ma osiągnąć neutralność węglową.
Kolejnym etapem transformacji energetycznej realizowanej przez koncern Stellantisa jest budowanie farm fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 54 hektarów. Łączna moc ma wynieść 58 MW, a wytworzony prąd posłuży do zasilania prądem czterech zakładów w Gliwicach, w Skoczowie oraz dwóch w Tychach.
Ponadto obok tradycyjnych paneli fotowoltaicznych ma powstać jeden z największych w Europie środkowej carportów. W tym celu zbudowane zostaną stelaże zadaszające miejsca parkingowe, a zainstalowane na tych stelażach panele słoneczne dostarczą 7 MW energii.
Dzięki tej inwestycji polskie zakłady Stellantis zyskują elastyczność energetyczą, a jednocześnie stają się przyjazne dla środowiska. Redukcja emisji dwutlenku węgla, zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii oraz obniżenie kosztów operacyjnych, to wymierne korzyści naszej transformacji. Są one nie do przecenienia w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym i w obliczu rosnącej międzynarodowej konkurencji.Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych w Tychach.
Działania związane z transformacją energetyczną podjęto jeszcze w innych zakładach Stellantisa w Polsce – dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, modeli osobowych w Tychach oraz odlewni żeliwa w Skoczowie. Ponadto w Tychach wygaszono nieefektywną ciepłownię węglową, a w jej miejsce przygotowywany jest teren pod panele fotowoltaiczne.
W Gliwicach w miejscu produkcji modeli dostawczych fotowoltaika, ciepłownia biomasowa oraz biogazownia mają przyczynić się do tego, że do 2027 roku zostanie uzyskana w 75 proc. zielona autonomia.
Obniżenie emisji dwutlenku węgla ma przebiegać nie tylko poprzez dostosowanie produkcji do ekologii, lecz także przez stałe zwiększanie gamy elektrycznych samochodów. Efektem ma być produkcja wyłącznie bezemisyjnych pojazdów najpóźniej do końca 20230 roku.
Już teraz w Polsce powstają elektryczne osobowe modele: Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior oraz Fiat 600e. Oprócz tego z taśm produkcyjnych polskich zakładów Stellantisa zjeżdżają elektryczne dostawczaki: Citroen Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, a także Opel/Vauxhall Movano.
Skoda Auto wprowadza do swojej oferty paliwo HVO – syntetyczny odpowiednik diesla, który powstaje z odpadów roślinnych i pomaga znacząco zmniejszyć emisję CO₂.
Według niektórych użytkowników Tesli firma zwiększa sztucznie przebiegi swoich samochodów, aby skrócić w ten sposób okres gwarancyjny. Ma to uchronić firmę Elona Muska przed kosztownymi naprawami, które po gwarancji klient musi opłacić z własnej kieszeni.
Średnia krajowa cen benzyny Pb95 i oleju napędowego w Polsce kształtuje się na poziomie odpowiednio 5,92 zł/l oraz 6 zł/l. Jak informuje Reflex, ceny paliw na stacjach przed Świętami Wielkanocnymi będą najtańsze od czasu pandemii Covid-19.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów