Europosłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z aut osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. false
© Stock.adobe.com photo by GaiBru. W środę 13 marca 297 głosami za, przy 190 głosach sprzeciwu i 37 wstrzymujących się, Parlament Europejski przyjął porozumienie osiągnięte wcześniej z Radą UE w sprawie nowej normy emisji spalin Euro 7. Jak poinformował w komunikacie PE, w przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe normy Euro 6 i limity emisji spalin. Z kolei dla autobusów i ciężarówek mają zostać zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i w rzeczywistych warunkach drogowych. (przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych normy Euro VI).
Po raz pierwszy unijne normy mają objąć limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.
Sprawozdawca PE, Alexandr Vondra powiedział:
„Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych, mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów".
Nowe przepisy jednym aktem prawnym (w ramach normy Euro 7) zastępują funkcjonujące wcześniej odrębnie przepisy dotyczące emisji dla samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz samochodów ciężarowych i autobusów (Euro VI).
Parlament Europejski poinformował ponadto, że dla każdego pojazdu będzie dostępny ekologiczny „paszport”, zawierający informacje na temat efektywności środowiskowej auta w momencie jego rejestracji (takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg e-auta, trwałość akumulatora). Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe.
Kolejne kroki
Zanim porozumienie dotyczące normy Euro 7 wejdzie w życie musi je jeszcze zatwierdzić Rada Unii Europejskiej. Rozporządzenie w sprawie nowych norm emisji spalin ma zacząć obowiązywać po 30 miesiącach od wejścia w życie w przypadku samochodów osobowych i dostawczych oraz po 48 miesiącach w przypadku autobusów i ciężarówek.
Oprac. PJ