1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Nowego podatku od własności aut spalinowych nie będzie – rząd postawi na zmiany w akcyzie
Wiadomości

Nowego podatku od własności aut spalinowych nie będzie – rząd postawi na zmiany w akcyzie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia nowego podatku od własności pojazdów spalinowych – tak wynika z odpowiedzi na interpelację poselską, w której grupa parlamentarzystów pytała o szczegóły rządowych planów dotyczących opodatkowania aut emitujących spaliny. Resort zapowiada jednak modyfikację istniejącej akcyzy, uzależniając jej wysokość od poziomu emisji spalin i wieku pojazdu.
Zobacz także Norma Euro 6e-bis: koniec ery hybryd ładowanych z gniazdka? UE proponuje większą elastyczność dla producentów aut w kwestii emisji CO2 Zmiany w akcyzie od 1 kwietnia - nowe możliwości dla branży motoryzacyjnej

Posłowie pytają o skutki nowych obciążeń

Interpelację w tej sprawie złożyło w lutym br. ośmioro posłów, w tym Dariusz Matecki (!), Michał Woś i Anita Czerwińska. Zwrócili oni uwagę, że w ramach tzw. kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy (KPO) Polska zobowiązała się do wdrożenia zasady „zanieczyszczający płaci”, co wiąże się z wprowadzeniem opłat rejestracyjnych i podatków od własności pojazdów spalinowych. Posłowie dopytywali, na jakim etapie są prace nad nowymi regulacjami i czy rząd dysponuje analizami wpływu tych zmian na kierowców, zwłaszcza osoby mniej zamożne, dla których zakup nowego auta elektrycznego jest poza zasięgiem.

Parlamentarzyści chcieli również wiedzieć, czy podatek obejmie starsze samochody, w tym już zarejestrowane, oraz czy przewidziane są ulgi dla rodzin wielodzietnych, rolników i przedsiębiorców. Pytali także o to, jak planowane zmiany wpłyną na ceny używanych aut oraz czy rząd zamierza faktycznie przeznaczyć wpływy z nowych opłat na rozwój transportu publicznego.

false © IBRM Samar

Rząd nie planuje nowego podatku, ale zmieni akcyzę

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi zapewniło, że nie zamierza wprowadzać nowego podatku od własności pojazdów spalinowych. Realizacja zobowiązań wynikających z KPO ma nastąpić poprzez modyfikację obecnego podatku akcyzowego. Jego wysokość zostanie uzależniona od emisji spalin (CO2 i NOx), a także wieku pojazdu.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Podatek w nowej formie obejmie zarówno samochody nowe, jak i używane, ale – podobnie jak obecnie – będzie dotyczył jedynie pojazdów rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy. Oznacza to, że właściciele aut, które już znajdują się w ruchu, nie zostaną objęci dodatkowymi opłatami.

Resort finansów poinformował, że prace nad zmianami są w toku, a ich ostateczny kształt nie został jeszcze ustalony. Jednocześnie podkreślono, że poza Ministerstwem Finansów nad reformą pracuje także Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które odpowiada za wprowadzenie odrębnej opłaty środowiskowej od pojazdów emitujących spaliny.

Wątpliwości co do skutków zmian

Choć rząd zapewnia, że nowego podatku od własności pojazdów nie będzie, wprowadzenie zmian w akcyzie może skutkować wzrostem kosztów dla kierowców – zwłaszcza tych kupujących starsze, używane auta. Posłowie wskazują, że bez odpowiednich ulg i zabezpieczeń nowe regulacje mogą szczególnie dotknąć mieszkańców terenów wiejskich i mniej zamożne gospodarstwa domowe. Kluczowe będą dalsze szczegóły dotyczące kształtu reformy, które mają się pojawić po zakończeniu prac analitycznych w ministerstwie.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów