Realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów projekt HySpark pozyskał unijne finansowanie, z którego środki
w wysokości blisko 9 mln EUR zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.Wyprodukowane w ramach HySpark innowacyjne pojazdy wodorowe zasilane będą paliwem dostarczanym z Hub-u Orlen we Włocławku. Stacja przy lotnisku Chopina powstanie w 2026 roku, dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma Arthur Bus, ciągniki wodorowe firma Quantron, z kolei wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma Atena. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, Orlen oraz LS Airport Services.
Grzegorz Jóźwiak, dyrektor biura technologii wodorowych i paliw syntetycznych, mówi:
„Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Już teraz kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z ORLENU, w Poznaniu działa także nasza pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie. Rozwój i upowszechnienie paliw wodorowych wiąże się z dużymi inwestycjami, dlatego cieszę się, że to właśnie nasze konsorcjum pozyskało unijne środki na ten cel”.
HySpark (Hydrogen Solutions for European Airports & Regional Kinetics) zakłada szeroką współpracę 17 partnerów z 5 krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w Polsce Centralnej. Projekt, w zakresie biznesowym koordynowany będzie przez Orlen, a w zakresie administracyjnym i badawczo-rozwojowym przez Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy.
Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.
PJ