1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. KPO: rząd przeciwny wprowadzeniu podatku od aut spalinowych
Wiadomości

KPO: rząd przeciwny wprowadzeniu podatku od aut spalinowych

2 min

Ruszyły konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Jedna z propozycji zmian tego dokumentu zakłada usunięcia „kamienia milowego” dotyczącego wprowadzenia w Polsce podatku od posiadania pojazdów spalinowych.
Zobacz także Reforma akcyzy od samochodów – fikcja czy realny plan? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Akcyzowy zawrót głowy – miękkie hybrydy w podatkowym zawieszeniu
© IBRM Samar

15 marca br. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęło konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. Jest to efekt prac nad przeglądem reform i inwestycji z (KPO), które resort prowadził od stycznia br.. MFiPR zaproponowało zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. Wśród nich znalazła się propozycja usunięcia tzw. kamienia milowego dotyczącego wprowadzenia w Polsce podatku od posiadania pojazdów spalinowych, zgodne z zasadą „zanieczyszczający płaci”. 

Pieniądze, ale i zobowiązania

Przypomnijmy, że na początku czerwca 2022 roku Komisja Europejska zaakceptowała przygotowany przez rząd PiS Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego Polska ma otrzymać z unijnego Funduszu Odbudowy 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Środki te mają zostać przeznaczone na wzmocnienie polskiej gospodarki po pandemii COVID-19, przestawienie jej na nowe tory rozwoju oraz uczynienie bardziej odporną na wszelkie kryzysy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Jednocześnie jednak KE postawiła Polsce pewne dodatkowe warunki, zwane „kamieniami milowymi”, od spełnienia których zależy otrzymanie przez Polskę środków ze wspomnianego funduszu. Wśród nich ważną rolę odgrywają kwestie związane z rozwojem nisko- i zeroemisyjnego transportu. 

Miały być dwa podatki

Polska zobowiązała się zatem m.in. do podwyższenia do 2024 r. opłaty rejestracyjnej dla samochodów spalinowych zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Po drugie, nasz kraj ma do 2026 roku wprowadzić podatek od własności pojazdów emitujących spaliny.

Nowa danina ma być powiązana z wielkością emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz tlenków azotu (NOx) z samochodów. Dochód z tego podatku miałby zostać przeznaczony na „ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich”. 

Ruszyły konsultacje

Jak informuje MFIPR, podstawą prawną rewizji KPO jest art. 21 ust. 1 rozporządzenia 2021/241 dotyczący możliwości zmiany decyzji wykonawczej Rady UE zatwierdzającej KPO ze względu na obiektywne okoliczności, które uniemożliwiają zrealizowanie poszczególnych kamieni milowych i wskaźników.

Konsultacje publiczne projektu rewizji mają potrwać miesiąc – do 15 kwietnia 2024 r. Jednocześnie 8 kwietnia br. odbędzie się wysłuchanie publiczne, w którym będzie można wyrazić opinię, uwagę czy przedstawić propozycję zmian. - 18 kwietnia br. zbierze się na III posiedzeniu Komitet Monitorujący KPO, podczas którego omówiony zostanie proces konsultacji społecznych oraz przedstawione zostanie stanowisko strony rządowej do zgłoszonych w trakcie konsultacji uwag i propozycji do rewizji KPO – możemy przeczytać na stronie resortu. 

Przyjęcie zmian w KPO przez Radę Ministrów planowane jest na 23 kwietnia br. Formalne wysłanie rewizji KPO do KE ma nastąpić w ostatniej dekadzie kwietnia br. Zmieniona decyzja wykonawcza Rady UE, która zatwierdzi zmiany w KPO planowana jest do przyjęcia przez ECOFIN 16 lipca br.

Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów