1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Niepewna przyszłość producentów części motoryzacyjnych
Wiadomości

Niepewna przyszłość producentów części motoryzacyjnych

2 min

Duża niepewność związana z nowymi projektami i popytem na pojazdy elektryczne w Europie, w połączeniu z presją ze strony producentów pojazdów na obniżenie kosztów i obawami o konkurencyjność UE, przyczyniają się do pogorszenia nastrojów biznesowych w sektorze – wynika z najnowszego badania „Pulse Check” przeprowadzonego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA i firmę doradczą McKinsey & Company.
Zobacz także Transformacja ekologiczna w europejskiej motoryzacji Europejski przemysł motoryzacyjny walczy o utrzymanie pozycji lidera innowacji Używane auta a rosnące koszty napraw
© SDCM

W wyniku tych wyzwań 25 proc. producentów części przewiduje, że będzie działać na marginalnych lub ujemnych poziomach rentowności, podczas gdy tylko 37 proc. spodziewa się rentowności powyżej 5 proc. Prawie połowa (47 proc.) badanych spodziewa się wzrostu przychodów w 2024 r., 31 proc. oczekuje natomiast spadku.

- Perspektywy dla branży producentów części motoryzacyjnych pogorszyły się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Podczas gdy niektórym producentom części udało się strukturalnie poprawić swoją bazę kosztową podczas COVID-19 i są teraz w stanie czerpać z tego korzyści, większość nadal stoi przed poważnymi wyzwaniami. Kluczowymi obawami są wysoka niepewność co do przyszłego rozwoju rynku i przejścia na pojazdy elektryczne – wskazuje Lukas Michor z firmy McKinsey.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Badanie „Pulse Check” ujawnia, że producenci części stoją w obliczu trudnych negocjacji cenowych z producentami samochodów (OEM), a 74 proc. z nich wskazuje niewystarczające rekompensaty producentów aut jako najpilniejsze wyzwanie operacyjne. Kolejne pozycje zajęły: redukcja popytu (52 proc.), zakłócenia w łańcuchu dostaw (24 proc.) i przenoszenie się producentów części do innych branż (20 proc.).

Odpowiednio, 70 proc. respondentów priorytetowo traktuje zaangażowanie się w renegocjacje handlowe z klientami OEM w celu zrównoważenia inflacyjnych kosztów produkcji. Wyniki badania wskazują ponadto na malejącą konkurencyjność UE ze względu na wysokie koszty produkcji (54 proc.) i szybsze wdrażanie technologii w innych regionach (39 proc.). 

Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA, mówi:

„Ponad połowa europejskich producentów części obawia się, że koszty produkcji obniżają konkurencyjność UE, a 65 proc. sektora działa na poziomach rentowności, które nie są wystarczające do utrzymania inwestycji. Pogorszenie nastrojów na obu tych frontach w porównaniu do sytuacji sprzed sześciu miesięcy podkreśla potrzebę zwiększenia konkurencyjności UE”.

pj

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów