1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Motoryzacja w kryzysie – rekordowe zwolnienia i spadek inwestycji
Wiadomości

Motoryzacja w kryzysie – rekordowe zwolnienia i spadek inwestycji

2 min

W 2024 roku europejska branża motoryzacyjna zmierzyła się z kryzysem, który zaowocował największymi od lat cięciami zatrudnienia i spadkiem inwestycji w technologie przyszłości. Czy kontynent ma szansę na odbicie?
Zobacz także Trump zapowiada nowe cła wobec Meksyku, Kanady i Chin Cła na auta elektryczne: strategia UE wobec chińskiej konkurencji Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu?
© ZF

Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), rok 2024 okazał się jednym z najtrudniejszych dla europejskich dostawców motoryzacyjnych. Produkcja samochodów w UE utrzymuje się na poziomie o 20% niższym niż przed pandemią, co oznacza stratę 3 milionów pojazdów rocznie. Wysokie koszty energii i inflacja od 2020 roku dodatkowo osłabiły konkurencyjność Europy w porównaniu z Chinami i Ameryką Północną.

Konsekwencje są druzgocące. W 2024 roku zapowiedziano rekordowe 54 tysiące zwolnień w branży dostawców motoryzacyjnych, co przewyższa straty z lat pandemii. Łącznie od 2019 roku ogłoszono redukcję aż 145 tysięcy miejsc pracy, przy jedynie 51 tysiącach nowo utworzonych.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Równocześnie inwestycje w technologie elektromobilności, takie jak baterie czy komponenty do pojazdów elektrycznych, spadły do najniższego poziomu od 2019 roku – zaledwie 5,64 miliarda euro. Wielu producentów zmuszonych było odwołać lub opóźnić projekty z powodu spadającego popytu na pojazdy elektryczne.

Problemem pozostaje również rentowność. Z badań McKinsey i CLEPA wynika, że zaledwie jedna trzecia dostawców utrzymuje rentowność na poziomie pozwalającym na inwestycje w przyszłościowe technologie. 38% firm spodziewa się w 2024 roku wyników na granicy opłacalności lub strat.

Brak popytu, malejące inwestycje i utrzymujące się wysokie koszty produkcji pozostawiają branżę w trudnej sytuacji. Jeśli Europa nie odbuduje konkurencyjności i nie pobudzi rynku, fala zwolnień oraz zastoju inwestycyjnego może utrzymywać się przez lata, odbierając kontynentowi szansę na innowacyjną przyszłość motoryzacji.

Oprac. Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów