1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Jakie napędy wybierają Europejczycy – maj 2024
Wiadomości

Jakie napędy wybierają Europejczycy – maj 2024

2 min

W maju nowo rejestrowane auta elektryczne miały 12,5 proc. unijnego rynku, co oznacza spadek z 13,8 proc. w poprzednim roku. Tymczasem łączny udział samochodów z silnikami spalinowymi nadal się kurczy i stanowi obecnie mniej niż połowę rynku.
Zobacz także Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Rekordowy wzrost rejestracji i zainteresowania historią pojazdów z Chin

Samochody elektryczne

W maju 2024 r. liczba rejestracji nowych, osobowych aut elektrycznych (BEV) w Unii Europejskiej spadła o 12 proc. do 114 308 sztuk. Elektryki miały 12,5 proc. unijnego rynku, co oznacza spadek z 13,8 proc. w poprzednim roku. Belgia - obecnie trzeci co do wielkości rynek BEV - i Francja - były jedynymi kluczowymi rynkami, które odnotowały wzrost, odpowiednio o 44,8 proc. i 5,4 proc.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Z kolei Niemcy (-30,6 proc.) i Holandia (-11,7 proc.) odnotowały w ubiegłym miesiącu znaczące spadki. Od stycznia do maja zarejestrowano łącznie 556 276 nowych samochodów elektrycznych na baterie, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Hybrydy plug-in (PHEV) 

Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odnotowały spadek o 14,7 proc. w ubiegłym miesiącu, przy czym znaczące spadki pojawiły się na dwóch największych rynkach: w Belgii (-36,6 proc.) i we Francji (-19,4 proc.). Niemcy mogły się pochwalić niewielkim wzrostem o 1,7 proc., ale nie był on na tyle wystarczający, aby zrównoważyć ogólny negatywny trend. W maju 2024 r. hybrydy plug-in miały 6,5 proc. całego unijnego rynku z 59 333 sprzedanymi egzemplarzami.

Klasyczne hybrydy (HEV) 

Pomimo ogólnego spadku rynku, segment klasycznych hybryd (HEV) był jedynym, który odnotował w maju wzrost, a liczba rejestracji aut wzrosła o 16,2 proc. do ponad 272 568 sztuk. Trzy z czterech największych rynków dla tego segmentu odnotowały wzrosty - Francja (+38,3 proc.), Hiszpania (+25,4 proc.) i Włochy (+7,4 proc.).

Tymczasem w Niemczech liczba rejestracji aut z tym napędem była o 0,7 proc. mniejsza (r/r). Wspomniany wcześniej wzrost sprawił, że udział w rynku hybryd HEV osiągnął prawie 30 proc., w porównaniu z 25 proc. w maju 2023 r.

Samochody z silnikami benzynowymi…

W maju 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych w UE spadła o 5,6 proc. do 323 551 sztuk, przy znacznych spadkach na kluczowych rynkach, takich jak Francja (-20,3 proc.) i Hiszpania (-1,8 proc.). Z drugiej strony, Włochy i Niemcy odnotowały skromne stopy wzrostu wynoszące odpowiednio 4,1 proc. i 2,1 proc. W rezultacie udział w rynku aut z silnikami benzynowymi spadł z 36,5 proc. do 35,5 proc. w porównaniu z majem poprzedniego roku.

… i wysokoprężnymi

Rynek samochodów z silnikami Diesla odnotował jeszcze bardziej gwałtowny spadek - o 11,4 proc. do 118 733 sztuk, co dało 13 proc. rynku. Znaczące spadki zaobserwowano na głównych rynkach, takich jak: Włochy (-30,5 proc.), Francja (-24,8 proc.) i Hiszpania (-15,4 proc.). Niemcy miały natomiast niewielki wzrost o 3,2 proc. 

Oprac. PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów