1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ukraina: rynek używanych samochodów osobowych w 2023 roku
Wiadomości

Ukraina: rynek używanych samochodów osobowych w 2023 roku

6 min

W 2023 roku łączna liczba po raz pierwszy zarejestrowanych samochodów osobowych na ukraińskim rynku wtórnym wyniosła 1,18 mln sztuk, co oznacza wzrost o 5,5% w porównaniu z rokiem 2022.
Zobacz także Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Europejski przemysł motoryzacyjny walczy o utrzymanie pozycji lidera innowacji

Różnica w miesięcznych wolumenach była w zeszłym roku mniejsza niż w 2022 roku. Wówczas, w pierwszych dniach wprowadzenia stanu wojennego, obywatele nie mieli nastroju do kupowania samochodów (przynajmniej z oficjalną zmianą własności), po drugie, zakończyły działalność centra MSW. Po wznowieniu ich pracy nastąpił znaczny wzrost liczby transakcji kupna-sprzedaży i pierwszych rejestracji, które zostały odroczone okresie luty-kwiecień 2022 z powodu wspomnianych okoliczności.

Rynek wewnętrzny

Na rynku wewnętrznym w 2023 roku zawarto 955,6 tys. transakcji kupna-sprzedaży, co jest więcej o 34,3%, niż w roku 2022, który zakończył się wynikiem 711,2 tys. odsprzedaży wewnątrz kraju.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Pierwszych rejestracji samochodów używanych odnotowano w zeszłym roku 220,9 tys., prawie dwukrotnie mniej (o 45,3%) niż w 2022 roku, kiedy to zaimportowano 403,9 tys. samochodów. Tak się stało, ponieważ w maju-lipcu 2022 roku ukraiński rząd wprowadził ulgi na import pojazdów, tzw. "zerowe cło", które dało zauważalny impuls dla segmentu importu.

W 2023 roku nie wprowadzono żadnych zmian legislacyjnych ani innych, dotyczących zasad importu, dlatego ogólny obraz rynkowy jest znacznie bardziej zrównoważony pod względem proporcji i łącznej liczby zarejestrowanych aut niż rok wcześniej.

Warto zauważyć, że w ciągu ostatniego roku obserwowano stopniowy wzrost zainteresowania importowanymi samochodami: ich udział w styczniu 2023 wynosił 16,3%, a w grudniu już 23,6%. Średnia wartość dla roku to 18,8%. Przy tym pełne zaspokojenie popytu na "świeżo sprowadzone" samochody nie zostało osiągnięte — zapotrzebowanie na importowane używane samochody osobowe jest co najmniej dwukrotnie większe niż bieżące wskaźniki, jednak rozwój tego segmentu hamują wojna, ograniczenia w wyjeździe za granicę dla mężczyzn, w niektórych okresach — blokowanie przejść granicznych.

Średni wiek aktywnej części rynku, czyli samochodów, które były sprzedawane i kupowane w 2023 roku, wyniósł 15,7 roku na rynku wewnętrznym i 11,1 roku dla samochodów osobowych, które po odprawie celnej zostały zarejestrowane po raz pierwszy na Ukrainie.

Przez kilka lat z rzędu przodownictwo w wewnętrznych odsprzedażach należy do niemieckiej marki Volkswagen, której udział w wynikach za rok 2023 wyniósł 12,4% - dwukrotnie więcej niż marka, która zajęła drugie miejsce - VAZ (Lada), która przez kilka dziesięcioleci miała faktycznie monopolistyczną pozycję na Ukrainie. Stopniowo te przestarzałe środki transportu są wycofywane z eksploatacji, a ukraińscy klienci preferują samochody znanych światowych producentów. Dlatego na liście najpopularniejszych marek znajdują się: Renault z udziałem 5,8%, Skoda (5,5%) oraz Toyota z 5,2%, która zamyka piątkę liderów.

1. Volkswagen - 118,2 tys. szt.

2. VAZ (Lada) - 58,4 tys. szt.

3. Renault - 55,4 tys. szt.

4. Škoda - 52,2 tys. szt.

5. Toyota - 49,4 tys. szt.

6. BMW - 47,8 tys. szt.

7. Mercedes-Benz - 47,3 tys. szt.

8. Ford - 46,1 tys. szt.

9. Hyundai - 41,5 tys. szt.

10. Audi - 41 tys. szt.

11. Opel - 39,6 tys. szt.

12. Nissan - 37,3 tys. szt.

13. Chevrolet - 28,8 tys. szt.

14. Mitsubishi - 26,6 tys. szt.

15. Daewoo - 26,1 tys. szt.

16. KIA - 26 tys. szt.

17. Mazda - 26 tys. szt.

18. Peugeot - 19,5 tys. szt.

19. Honda - 17,6 tys. szt.

20. ZAZ - 15,7 tys. szt.

W Top-20 modeli długoletni lider ukraińskiego rynku wtórnego, Volkswagen Passat, nie ustąpił pierwszego miejsca. Za nim znalazł się Daewoo Lanos (włącznie z modelami pochodnymi). Na trzeciej pozycji uplasowała się Skoda Octavia, a na czwartej - Volkswagen Golf. Pierwszą piątkę rankingu modeli rynku wtórnego za rok 2023 zamyka Renault Megane.

1. Volkswagen Passat - 34,5 tys. szt.

2. Daewoo Lanos - 31,8 tys. szt.

3. Skoda Octavia - 29,6 tys. szt.

4. Volkswagen Golf - 27,1 tys. szt.

5. Renault Megane - 17 tys. szt.

6. Ford Focus - 14,6 tys. szt.

7. BMW Seria 5 - 13,5 tys. szt.

8. Skoda Fabia - 13 tys. szt.

9. Chevrolet Aveo - 12,7 tys. szt.

10. Opel Astra - 12,6 tys. szt.

11. BMW Seria 3 - 12,5 tys. szt.

12. Toyota Camry - 12,2 tys. szt.

13. Audi A6 - 11,8 tys. szt.

14. Mercedes-Benz Klasa E - 11 tys. szt.

15. Audi A4 - 10,4 tys. szt.

16. BMW X5 - 9,3 tys. szt.

17. Renault Scenic - 8,9 tys. szt.

18. Volkswagen Jetta - 8,6 tys. szt.

19. Volkswagen Transporter - 8,4 tys. szt.

20. Mitsubishi Lancer - 8,4 tys. szt.

W 2023 roku na rynku wewnętrznym dominowały samochody osobowe z silnikami benzynowymi, których udział wyniósł 43,2%. Drugie pod względem popularności były diesle z 30,2% rynku. Pomimo tymczasowego wzrostu cen skroplonego gazu, który miał miejsce w drugiej połowie 2023 roku, samochody z instalacją gazową (LPG) nie straciły na atrakcyjności w oczach kupujących (udział - 23,1%). Elektrykom przypadło 1,7% rynku, hybrydom - 1,3%, a 0,4% udziału wzięły samochody, których silniki pracują wyłącznie na mieszance gazowej.

Import

Volkswagen, podobnie jak na rynku wewnętrznym, zajmuje pierwsze miejsce w rankingu samochodów osobowych, które zostały po raz pierwszy zarejestrowane na Ukrainie po odprawie celnej w 2023 roku. Udział VW wyniósł prawie 19%. Na drugim miejscu znajduje się Renault, którego samochody miały 10% udziału w segmencie importu. Na trzeciej pozycji, z udziałem 7,2%, jest Skoda, za którą uplasował się Nissan (7,1%). Pierwszą piątkę zamyka marka z grupy premium - Audi, z udziałem 15,4%.

1. Volkswagen - 41,7 tys. szt.

2. Renault - 22 tys. szt.

3. Škoda - 16 tys. szt.

4. Nissan - 15,8 tys. szt.

5. Audi - 15,4 tys. szt.

6. Ford - 13,7 tys. szt.

7. BMW - 9,6 tys. szt.

8. Opel - 8,6 tys. szt.

9. Tesla - 7,6 tys. szt.

10. Hyundai - 7 tys. szt.

11. Mazda - 5,7 tys. szt.

12. Mercedes-Benz - 5,3 tys. szt.

13. KIA - 4,9 tys. szt.

14. Jeep - 4,8 tys. szt.

15. Peugeot - 4,6 tys. szt.

16. Toyota - 4,5 tys. szt.

17. Honda - 4,1 tys. szt.

18. Volvo - 4 tys. szt.

19. Dacia - 3,5 tys. szt.

20. Mitsubishi - 3,3 tys. szt.

Według podsumowania 2023 roku w segmencie importu pierwszeństwo zdobył Volkswagen Golf, któremu pomogła obecność wersji elektrycznej e-Golf. Jednak nawet bez uwzględnienia samochodów elektrycznych, których było w 2023 roku 3,3 tys., "Golf" i tak stałby się zwycięzcą tego rankingu.

W zeszłym roku był wysoki popyt na Skodę Octavia, Renault Megane, Volkswagena Passat oraz minivan Renault Scenic. Liczba tych ostatnich podana jest dla wersji podstawowej, bez uwzględnienia przedłużonych odmian Grand.

Na liście modeli, które wzbogaciły ukraiński park samochodowy w zeszłym roku, oprócz wspomnianych VW e-Golf (i częściowo Forda Focus Electric, który również jest podsumowany z podstawowym modelem) jest kilka samochodów elektrycznych, zaprojektowanych jako takie od początku: Nissan Leaf (szóste miejsce), Tesla Model 3 (nr 12 na liście) oraz Model Y (19 pozycja).

Volkswagen Golf - 15 tys. szt.

Skoda Octavia - 10,3 tys. szt.

Renault Megane - 8,9 tys. szt.

Volkswagen Passat - 8,6 tys. szt.

Renault Scenic - 6,4 tys. szt.

Nissan Leaf - 5,2 tys. szt.

Volkswagen Touran - 4,2 tys. szt.

Volkswagen Tiguan - 4,1 tys. szt.

Ford Focus - 4,1 tys. szt.

Audi A4 - 3,8 tys. szt.

Audi Q5 - 3,3 tys. szt.

Tesla Model 3 - 3,3 tys. szt.

Skoda Fabia - 3,3 tys. szt.

Nissan Qashqai - 3,2 tys. szt.

Opel Astra - 3,1 tys. szt.

Opel Zafira - 2,8 tys. szt.

Mazda CX-5 - 2,6 tys. szt.

Nissan Rogue - 2,5 tys. szt.

Tesla Model Y - 2,2 tys. szt.

Audi A6 - 2,2 tys. szt.

Rozkład według rodzaju paliwa wygląda następująco: 43,9% - samochody z silnikami benzynowymi, 34,3% - diesle, 13,6% - samochody elektryczne. Samochodów z LPG importowano stosunkowo niewiele - 4,9%, jeszcze mniejszy udział mają hybrydy - 2,9%, a prawie zanikają samochody z systemem zasilania silnika skroplonym gazem - 0,4%.

Stanisław Buczacki, IBRM Ukrainy

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów