1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. BYD rozpocznie w Polsce sprzedaż aut osobowych
Wiadomości

BYD rozpocznie w Polsce sprzedaż aut osobowych

3 min

To nie będzie jakaś tam kolejna chińska marka na polskim rynku. Do rozpoczęcia sprzedaży w naszym kraju szykuje się jeden z dwóch największych na świecie producent samochodów elektrycznych. Wiemy, kiedy odbędzie się debiut.
Zobacz także Wzrost sprzedaży opon w Polsce w 2024 roku. Pozytywne trendy w wielu segmentach Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze

BYD Company Limited to notowany na giełdzie chiński koncern z siedzibą w Shenzhen, Guangdong w Chinach. Firma została założona przez Wang Chuanfu w 1995 roku. Największa spółka zależna koncernu to BYD Auto, która została założona w 2003 roku.

Firma obecnie jest jednym z dwóch (obok Tesli) największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych, ale w portfolio ma również hybrydy typu plug-in. Od 2022 roku BYD Auto nie produkuje natomiast samochodów czysto spalinowych.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W ubiegłym roku, BYD osiągnęło rekordową sprzedaż, przekraczającą 3 miliony egzemplarzy samochodów. Na rodzimym chińskim rynku BYD utrzymało swoją pozycję jako najlepiej sprzedająca się marka samochodów i producent.

Firma prężnie w ostatnich latach rozwija działalność na rynku europejskim i jest obecna już w około 20 krajach. Kluczowa rolę odgrywa tu dystrybucja samochodów osobowych. Teraz przyszedł więc czas na nasz kraj.

- Polska jest szóstym największym rynkiem w Unii Europejskiej, uważnie monitorujemy ewolucję tutejszego rynku i chociaż udział aut elektrycznych nie jest obecnie duży i wynosi od 3 do 4 procent, szybko rośnie. W ciągu dwóch lat Wasz kraj znacznie przyspieszył w dziedzinie elektryfikacji rynku motoryzacyjnego. Będziemy pracować nad dalszym przyspieszeniem tego procesu - stwierdził Blade Feng, Country Manager Poland, odpowiedzialny za sprzedaż samochodów osobowych na naszym rynku. Firma prowadzi obecnie rozmowy z potencjalnymi dealerami marki, a sprzedaż planuje rozpocząć już niebawem. Blade Feng zapowiada, że nastąpi to w okolicach czerwca 2024 roku. 

Debiut w Polsce to element szerszej strategii rozwoju koncernu na rynku europejskim. Jak informował niedawno na łamach Automotive News Europe, Michael Shu, dyrektor wykonawczy BYD, chiński producent samochodów planuje zwiększyć swój udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych z 1,1 proc. w 2023 roku do 5 procent do 2025 roku. Ma to nastąpić jeszcze przed uruchomieniem fabryki na Węgrzech pod koniec przyszłego roku i produkować 150 tysięcy samochodów rocznie.

Jak informował magazyn ANE, opierając się na danych dotyczących sprzedaży w 2023 roku, oznaczałoby to 70 tysięcy w pełni elektrycznych samochodów. Jeśli w puli znajdą się hybrydy plug-in, które BYD planuje oferować również w Europie, 5-procentowy udział wyniósłby prawie 115 000 aut. Według firmy badawczej Dataforce w 2023 roku BYD sprzedał w Europie mniej niż 16 000 samochodów, z których wszystkie były w pełni elektryczne. 

Start sprzedaży samochodów osobowych Polsce nie będzie jednak debiutem marki w naszym kraju. W maju ubiegłego roku BYD podpisało z polską firmą Inter Cars, największym dostawcą części motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, umowę dotyczącą dystrybucji w naszym kraju chińskich samochodów ciężarowych i dostawczych marki BYD Truck. 

Warto też przypomnieć, że już blisko 12 lat temu padł po raz pierwszy pomysł sprowadzenia do Polski aut marki BYD. Chciała się tym zająć firma Automotive Europe Corporation (AEC), wchodząca w skład ówczesnego imperium motoryzacyjnego, znanego przed laty biznesmena Krystiana Poloczka.

W lipcu 2012 roku firma ta udostępniła dziennikarzom do testów samochód elektryczny BYD e06. Importer deklarował, że chce, by model ten trafił na ulice polskich miast i krajowe drogi w pierwszym kwartale 2013 r. Z planów tych nic jednak wtedy nie wyszło. 

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano jeden nowy egzemplarz modelu BYD Atto 3, czyli SUV-a z segmentu C oraz 10 sztuk vana BYD ETP 3. 

Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów