Po trzech kwartałach 2024 r. produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep osiągnęła poziom 166,2 mld złotych. To teoretycznie o 1,9 proc. więcej niż przed rokiem. Dlaczego teoretycznie? - Przed rokiem GUS dla III kwartałów 2023 roku podał wartość 174,52 mld złotych - podkreśla Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Więc zamiast wzrostu powinniśmy mieć spadek o 4,7 proc.
W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana wyniosła 160,8 mld złotych. To o 1,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Niezmiennie zdecydowaną większość przychodów w tej grupie generują producenci części i akcesoriów. Produkcja sprzedana tego typu wytwórców motoryzacyjnych po trzech kwartałach 2024 roku była na poziomie 87,3 mld złotych (+1,8 proc.). Wzrost zanotowano także u producentów pojazdów i silników. W ich przypadku produkcja sprzedana wyniosła 67,7 mld złotych (+2,8 proc.). Natomiast ponad 9-procentowy spadek odnotowano u producentów przyczep i naczep (PKD 29.2) - 5,7 mld złotych (-9,3 proc.).
Zatrudnienie
Po trzech kwartałach 2024 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób, wyniosło 201,0 tys. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku przeciętne zatrudnienie spadło o 0,5 tys. (-0,2 proc.). - Stan zatrudnienia odzwierciedla trudne położenie branży w całej Europie - mówi Rafał Orłowski. - W Polsce liczba miejsce pracy w przemyśle motoryzacyjnym maleje drugi kwartał z rzędu – dodaje.
W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie po trzech kwartałach 2024 roku wyniosło 192,8 tys., czyli o 0,5 tys. mniej niż przed rokiem (-0,7 proc.) i o 1,1 tys. mniej niż po dwóch kwartałach 2024 roku. Przeciętne zatrudnienie w grupie producentów części i akcesoriów było na poziomie 145,7 tys. To o 0,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 roku ale jednocześnie o 1,0 tys. mniej niż po dwóch kwartałach 2024 roku.
Zatrudnienie w pozostałych grupach:
producenci pojazdów i silników: 34,6 tys. - o 0,8 tys. mniej niż przed rokiem (-2,2 proc.) i o 0,3 tys. mniej niż po II kwartale 2024 r.,
producenci nadwozi do pojazdów samochodowych, przyczep i naczep: 12,6 tys. - o 0,1 tys. więcej niż rok wcześniej (+0,8 proc.) i o 0,3 tys. więcej niż po dwóch kwartałach 2024 r.
Eksport
W okresie trzech kwartałów 2024 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 37,56 mld euro. Osiągnięty wynik jest o 19,44 procent niższy (-8,22 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Niezmiennie od lat najważniejszym zagranicznym partnerem przemysłu motoryzacyjnego pozostają klienci zza Odry. Po trzech kwartałach 2024 roku wartość eksportu do Niemiec wyniosła 11,76 mld euro (34,49 proc. całości). To o 9,84 proc. mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Kolejnymi rynkami zbytu są: Francja (9,0 proc. całości, 3,07 mld euro, -4,62 proc.), Włochy (6,81 proc. całości, 2,32 mld euro, -0,75 proc.) i Czechy (6,75 proc. całości, 2,3 mld euro, -5,17 proc.).
W okresie styczeń-wrzesień 2024 roku eksport części i akcesoriów wzrósł rok do roku do poziomu 13,20 mld euro. To o 0,46 mld więcej (+3,66 proc.) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To jednocześnie nowy rekord dla trzech pierwszych kwartałów roku. Części i akcesoria odpowiadają za 38,72 proc. całości eksportu branży wobec 30,09 proc. rok wcześniej.
Najważniejszymi odbiorcami produkowanych w Polsce części i komponentów są klienci w Niemczech (39,22 proc. całości). Eksport do naszego zachodniego sąsiada wzrósł o 16,07 proc. (5,17 mld euro). Kolejnymi rynkami zbytu są: Czechy (8,82 proc. całości, 1,16 mld euro, -1,97 proc.), Słowacja (6,33 proc. całości, 0,83 mld euro, -11,30 proc.) oraz Francja (5,4 proc. całości, 0,71 mld euro, -1,13 proc.).
Pojazdy samochodowe do transportu towarowego
Trzeci kwartał z rzędu rośnie w eksporcie rola pojazdów samochodowych do transportu towarowego (CN 7804). Po trzech kwartałach 2024 roku wartość eksportu tego typu pojazdów jest wyższa nie tylko niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych (CN 7803), ale i akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych (CN 850760 00). W okresie styczeń-wrzesień zeszłego roku eksport pojazdów ciężarowych wzrósł do 5,47 mld euro. To o 22,35 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział takich pojazdów w całości eksportu branży wzrósł z 10,56 proc. po trzech kwartałach 2023 roku do 16,04 proc. rok później. Do najważniejszych rynków zbytu należą: Niemcy (25,95 proc. całości, +37,01 proc.), Francja (14,71 proc., +2,39 proc.) i Holandia (5,98 proc., +65,63 proc.).
Samochody osobowe i towarowo-osobowe
W analizowanym okresie zeszłego roku eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął wartość 4,96 mld euro. To o 3,41 proc. mniej niż przed rokiem. Udział tej grupy produktów motoryzacyjnych w całości eksportu wyniósł 14,56 proc., o 2,42 punktu procentowego więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Do najważniejszych rynków zbytu należą: Niemcy (25,95 proc. całości, +37,01 proc.), Francja (14,71 proc., +2,39 proc.) i Holandia (5,98 proc., +65,63 proc.).
Podsumowanie
Niemal od początku 2024 roku przemysł motoryzacyjny w Polsce odnotowuje spadki, które rosną z kwartału na kwartał. Wyniki tego sektora w naszym kraju są bezpośrednio powiązane z aktualną sytuacją na rynkach europejskich. Szczególnie w trudnej sytuacji jest elektromobilność. W 2023 roku baterie litowo-jonowe do aut elektrycznych i hybrydowych były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. całego eksportu motoryzacji z Polski. Jednak w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę, w wyniku czego ich udział spadł do 12,6 proc. i na czwartą lokatę.
Prognoza wyników przemysłu motoryzacyjnego w całym 2024 roku:
Produkcja sprzedana - 206-210 mld złotych
Przeciętne zatrudnienie - spadek poniżej 200 tys. (198,5-199,5 tys.)