1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Dekada zmian na rynku samochodów używanych: młodsze auta i wyższe ceny
Wiadomości

Dekada zmian na rynku samochodów używanych: młodsze auta i wyższe ceny

2 min

Polski rynek samochodów używanych znacząco ewoluował w ciągu ostatniej dekady. Średni wiek oferowanych pojazdów spadł do 9 lat, a mediana cen wzrosła niemal trzykrotnie. SUV-y zyskują na popularności, a diesle powoli tracą dominację.
Zobacz także Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku Rekordowy wzrost rejestracji i zainteresowania historią pojazdów z Chin Inflacja nie zniechęca Polaków do zakupu auta
© AAA Auto

W 2024 roku polski rynek samochodów używanych zanotował pierwsze od pięciu lat zwiększenie podaży. Według analizy Aures Holdings, operatora sieci salonów AAA Auto, w ubiegłym roku w Polsce zaoferowano 1,92 mln używanych samochodów, co oznacza wzrost o 5,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

To znacząca zmiana po latach spadków wywołanych pandemią COVID-19. Przed jej wybuchem rynek oferował nawet 2,36 mln pojazdów, by później notować coroczne spadki rzędu 10 proc. Dopiero teraz udało się powrócić do stabilnego wzrostu.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Ostatnia dekada przyniosła też znaczący wzrost cen. O ile w 2015 roku mediana ceny używanego auta wynosiła 12 700 zł, o tyle w 2024 roku wzrosła do 35 025 zł. Jak wyjaśnia Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, za tak znaczący wzrost odpowiada nie tylko inflacja, ale także zwiększona liczba prawie nowych samochodów w ofercie.

Wyraźnie poprawiła się także jakość oferowanych pojazdów. Średni wiek samochodu na rynku wtórnym spadł z 13,6 lat w 2022 roku do nieco ponad 9 lat obecnie. Jednocześnie średni przebieg zmniejszył się o prawie 28 000 km, osiągając poziom 153 000 km.

Zmiany widać również w preferencjach dotyczących rodzaju napędu. Choć diesle wciąż dominują (47,3 proc. ofert), ich udział systematycznie maleje na rzecz napędów alternatywnych. Wzrasta popularność aut z instalacją LPG (5,8 proc.), hybryd (2,5 proc.) oraz pojazdów elektrycznych (0,6 proc.). Sam rynek elektryków rozwija się dynamicznie - w grudniu 2024 roku oferowano już 1800 takich pojazdów.

Mimo upływu dekady, preferencje Polaków co do marek pozostają stosunkowo stabilne - sześć z dziesięciu najpopularniejszych modeli nie zmieniło się od 2015 roku. Widoczny jest jednak trend wybierania droższych aut - miejsce Renault Megane zajęły modele premium, jak BMW czy Audi A6.

Zmienia się też struktura nadwozi. Tradycyjnie popularne hatchbacki (27,7 proc. ofert) ustępują miejsca SUV-om, które stanowią już 21,6 proc. rynku. Stabilny pozostaje natomiast segment kombi (18,4 proc.).

Oprac. PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów