1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Dopłat brak, rynek BEV rośnie
Komentarze ekspertów

Dopłat brak, rynek BEV rośnie

2 min

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska: Rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych w końcówce 2024 roku, pomimo braku dopłat w tzw. ścieżce leasingowej, to wynik kilku nakładających się na siebie czynników rynkowych.
Zobacz także Poluzowanie norm CO2 nie wystarczy by europejski przemysł dogonił konkurencję „NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków? Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa?
false © Arval

Obecnie obserwujemy realizację dostaw pojazdów, które zostały zamówione jeszcze w okresie obowiązywania programu dopłat. W ścieżce leasingowej wnioski były składane w momencie zamówienia pojazdu, a następnie czas oczekiwania na produkcję i dostawę wynosił średnio 3-4 miesiące. To jeden z głównych powodów utrzymującej się wysokiej sprzedaży.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Równie istotnym czynnikiem jest polityka producentów samochodów związana z końcem roku kalendarzowego. Jest to ostatni moment na osiągnięcie wymaganych rocznych limitów sprzedaży pojazdów elektrycznych, co ma bezpośredni wpływ na średni poziom emisji CO2 w gamie modelowej każdego producenta. W rezultacie dealerzy oferują bardzo atrakcyjne warunki zakupu i znaczące rabaty na dostępne od ręki samochody elektryczne.

Dodatkowym impulsem dla rynku stała się grudniowa decyzja NFOŚiGW o formalnym zamknięciu programu „Mój Elektryk" w wersji 1.0. Co prawda ścieżka leasingowa została zawieszona już w sierpniu, ale tzw. ścieżka przedsiębiorcy pozostaje dostępna jeszcze tylko do 31 stycznia 2025 roku dla firm kupujących pojazdy BEV i składających wnioski bezpośrednio do Funduszu. Ta informacja mogła przyspieszyć decyzje zakupowe firm planujących rozbudowę floty o pojazdy elektryczne.

Nie bez znaczenia pozostaje również klasyczny efekt końca roku, związany z wyprzedażą rocznika. Zjawisko to, dobrze znane z rynku samochodów spalinowych, równie silnie oddziałuje na segment pojazdów elektrycznych, dodatkowo stymulując sprzedaż. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej#1
Przeczytaj

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej

Anna Ziemnicka-Milej, adwokat i Partner w Gekko Taxens M. Sobońska-Szylińska i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Planowane zmiany dotyczące formy umowy leasingu wpisują się w długo wyczekiwany kompromis pomiędzy potrzebą cyfryzacji obrotu gospodarczego a koniecznością zachowania jego bezpieczeństwa. Forma dokumentowa, mająca zastąpić formę pisemną, nie daje stronom umowy całkowitej dowolności przy jej zawieraniu, ale bez wątpienia oferuje ona przedsiębiorcom dużo większą elastyczność.

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy#2
Przeczytaj

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W procesie rekrutacji dla pracowników niezwykle istotne są opinie o miejscu pracy zamieszczane w przestrzeni publicznej, w szczególności na portalach poświęconych wpisom o pracodawcach. Co mają jednak zrobić ci ostatni, kiedy te wpisy szkodzą, a nie pomagają, a co najważniejsze – są nieprawdziwe, godzące w dobre imię działalności przedsiębiorcy?

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów