1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Dopłat brak, rynek BEV rośnie
Komentarze ekspertów

Dopłat brak, rynek BEV rośnie

2 min

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska: Rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych w końcówce 2024 roku, pomimo braku dopłat w tzw. ścieżce leasingowej, to wynik kilku nakładających się na siebie czynników rynkowych.
Zobacz także „NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków? Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa? Mój Elektryk 2.0: zmarnowana szansa
© Arval

Obecnie obserwujemy realizację dostaw pojazdów, które zostały zamówione jeszcze w okresie obowiązywania programu dopłat. W ścieżce leasingowej wnioski były składane w momencie zamówienia pojazdu, a następnie czas oczekiwania na produkcję i dostawę wynosił średnio 3-4 miesiące. To jeden z głównych powodów utrzymującej się wysokiej sprzedaży.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Równie istotnym czynnikiem jest polityka producentów samochodów związana z końcem roku kalendarzowego. Jest to ostatni moment na osiągnięcie wymaganych rocznych limitów sprzedaży pojazdów elektrycznych, co ma bezpośredni wpływ na średni poziom emisji CO2 w gamie modelowej każdego producenta. W rezultacie dealerzy oferują bardzo atrakcyjne warunki zakupu i znaczące rabaty na dostępne od ręki samochody elektryczne.

Dodatkowym impulsem dla rynku stała się grudniowa decyzja NFOŚiGW o formalnym zamknięciu programu „Mój Elektryk" w wersji 1.0. Co prawda ścieżka leasingowa została zawieszona już w sierpniu, ale tzw. ścieżka przedsiębiorcy pozostaje dostępna jeszcze tylko do 31 stycznia 2025 roku dla firm kupujących pojazdy BEV i składających wnioski bezpośrednio do Funduszu. Ta informacja mogła przyspieszyć decyzje zakupowe firm planujących rozbudowę floty o pojazdy elektryczne.

Nie bez znaczenia pozostaje również klasyczny efekt końca roku, związany z wyprzedażą rocznika. Zjawisko to, dobrze znane z rynku samochodów spalinowych, równie silnie oddziałuje na segment pojazdów elektrycznych, dodatkowo stymulując sprzedaż. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?#2

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?

Łukasz Andruszkiewicz, menadżer w Gekko Taxens: Od 3 lutego 2025 r. można składać wnioski o dofinansowanie do samochodów elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”, którego start ogłosił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Trudno jednak spodziewać się, by w obecnym kształcie nowy system istotnie przyczynił się do wzrostu liczby bezemisyjnych samochodów, które poruszają się po naszych drogach.

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów