Według najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), branża leasingowa udzieliła w ciągu trzech kwartałach 2024 roku łącznego finansowania na poziomie 79 mld zł, co oznacza wzrost o 10,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zdecydowanym liderem pozostaje segment pojazdów, który odpowiada za ponad 72 proc. wszystkich transakcji.
Pojazdy lekkie napędzają wzrost
Wyniki poszczególnych segmentów pojazdów były jednak zróżnicowane. Sukces odnotowano w kategorii pojazdów lekkich (samochody osobowe i dostawcze), gdzie wartość finansowania wzrosła o 26 proc. rok do roku, osiągając poziom 42,7 mld zł. - Spodziewamy się dalszego przyspieszenia w segmencie pojazdów lekkich w czwartym kwartale, co będzie związane z rosnącą konsumpcją prywatną oraz nowymi regulacjami CAFE wchodzącymi w życie od stycznia 2025 roku - komentuje Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i ZPL.
Wyzwania w segmencie transportu ciężkiego
Trudniejsza sytuacja panuje w segmencie pojazdów ciężkich, gdzie odnotowano 15-procentowy spadek, do poziomu 13,5 mld zł. Jest to głównie efekt spowolnienia w przemyśle strefy euro i związanego z tym spadku eksportu. Jednak według ekspertów ZPL, sytuacja może ulec poprawie już w czwartym kwartale.
W pozostałych kategoriach finansowania odnotowano:
Maszyny i urządzenia: 19,2 mld zł (wzrost o 6 proc.)
Pozostałe ruchomości: 2,4 mld zł (spadek o 0,7 proc.)
Nieruchomości: 0,44 mld zł (spadek o 20 proc.)
Perspektywy na przyszłość
Mimo spowolnienia w III kwartale, prognozy na ostatni kwartał 2024 roku są optymistyczne. Wskazują na to zarówno oczekiwane ożywienie w przemyśle strefy euro, jak i planowane zmiany regulacyjne dotyczące emisji CO2, które mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż nowych pojazdów przed końcem roku.
***
Związek Polskiego Leasingu reprezentuje 32 podmioty obejmujące 90 proc. sektora leasingowego w Polsce. W 2024 roku organizacja świętuje 30-lecie istnienia, w czasie którego firmy leasingowe przeznaczyły ponad 1 bln zł na inwestycje polskich przedsiębiorstw.