1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Stare i ryzykowne: te pojazdy zmieniły właściciela w 2023 r.
Wiadomości

Stare i ryzykowne: te pojazdy zmieniły właściciela w 2023 r.

3 min

Firma Carfax, świadcząca usługi w zakresie historii pojazdów, wzięła pod lupę 2,4 miliona używanych pojazdów, które zmieniły właściciela w 2023 roku. Z danych wynika, iż w ubiegłym roku w transakcjach dominowały samochody, na które nie było już popytu w innych krajach.
Zobacz także Wzrost sprzedaży opon w Polsce w 2024 roku. Pozytywne trendy w wielu segmentach Mercedes-Benz w obliczu wyzwań: wyniki 2024 roku i plany naprawcze Volvo. Rekordowa sprzedaż w 2024 roku

Polski rynek samochodów używanych jest silnie uzależniony od importu, a około dwie trzecie pojazdów zarejestrowanych w Polsce pochodzi z zagranicy. Trend ten potwierdził się również w 2023 roku; według bazy danych Carfax, aż 70 procent wszystkich samochodów, które zmieniły właściciela w ubiegłym roku, pochodziło z importu.

Średni przebieg 2,4 miliona badanych pojazdów wynosi 214 tys. km, czyli powyżej „magicznej granicy" utrwalonej w świadomości nabywców. Samochody z przebiegiem ponad 200 tys. km sprzedają się niezmiennie znacznie gorzej niż te z mniejszą liczbą kilometrów na liczniku.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

- Nie jest zatem zaskoczeniem, że dla około 5 procent pojazdów znajdujemy w naszych bazach podstawy do stwierdzenia niespójnego przebiegu, tj. na przykład cofnięcia licznika. A to tylko wierzchołek góry lodowej tego problemu. Wprowadzone w polskim prawie zmiany wydają się nie do końca skutecznie odstraszać przed takimi manipulacjami – informuje Carfax. 

 Oprócz istotnego udziału importu pojazdów ze znacznym przebiegiem, wypadki i wcześniejsze uszkodzenia, a także m.in. szkody całkowite, stanowią główny problem dla polskich samochodów używanych. 42 procent analizowanych przez Carfax aut niesie ze sobą jedno z tych zagrożeń, bywa że znacznie istotniejsze dla bezpiecznego użytkowania pojazdu.

Ponadto, zdaniem tej firmy, istnieją inne, mniej uświadamiane sobie przez nabywców zagrożenia, mogące stwarzać problemy natury formalno-prawnej dla nowego właściciela. Wśród nich można wymienić chociażby stałe wyrejestrowania pojazdu z przyczyn istotnych dla bezpieczeństwa czy otwarte roszczenia ubezpieczeniowe, z których każde dotyczyło ponad 100 tys. pojazdów.

Analizowane przez Carfax transakcje wskazują, iż pojazdy zmieniające właścicieli mają średnio 11,6 roku, co jest zgodne ze średnią europejską, ale prawie połowa pojazdów (44 proc.) miała 15 lat lub więcej. Im starsze auto, tym częściej wymaga ono konserwacji i napraw i tym więcej negatywnych zdarzeń mogło mieć miejsce na przestrzeni lat. Mając zaś na uwadze wciąż częste manipulacje wskazaniami przebiegu i naprawy powypadkowe wykonywane „pod sprzedaż”, nowi właściciele muszą być szczególnie ostrożni czy tani zakup nie okaże się pułapką kosztową na przyszłość.

W ubiegłym roku modele Volkswagena zmieniały właściciela najczęściej (10 proc. transakcji), a następnie w statystykach widoczne są auta następujących marek: Opel (8 proc.), Ford (7 proc.) i Audi (7 proc.). Najpopularniejszymi modelami importowanymi były przede wszystkim pojazdy producentów z Niemiec, przy czym VW (12 proc.), Opel (9 proc.) i Audi (9 proc.) pojawiały się najczęściej w statystykach, co nie zmienia się od wielu lat.

- Jeśli wcześniejsze uszkodzenia zostały naprawione profesjonalnie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ludzie kupowali i użytkowali te pojazdy. Zdarzenia te są jednak często ukrywane, co może później prowadzić do zaburzonego ustalania cen transakcyjnych, a co gorsza może powodować poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowania pojazdu i szereg komplikacji prawnych zarówno dla sprzedającego jak i kupującego - komentuje Frank Brüggink, założyciel i dyrektor zarządzający CARFAX Europe.

PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów