1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Volvo coraz śmielej elektryfikuje gamę swych modeli
Wiadomości

Volvo coraz śmielej elektryfikuje gamę swych modeli

4 min

Firma Volvo podczas niedawnej konferencji prasowej podsumowała miniony rok i zaprezentowała plany na najbliższe miesiące, w tym te dotyczące elektryfikacji gamy modelowej.
Zobacz także Cła na auta elektryczne: strategia UE wobec chińskiej konkurencji Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku

Arkadiusz Nowiński, prezydent Volvo Cars, region EMEA, rozpoczął konferencję prasową od przedstawienia osiągnięć koncernu na rynkach światowych w minionym roku. A ten był dla szwedzko-chińskiego producenta rekordowy.

Firma sprzedała na całym świecie aż 709 tysięcy samochodów, co było wynikiem o 15 proc. lepszym niż w roku poprzednim. Ten wzrost wolumenowy – jak podkreślił Nowiński – przełożył się zaś na ponad 20-procentowy wzrost przychodów firmy do poziomu prawie 400 mld szwedzkich koron. Było to efektem nie tylko większej liczby sprzedanych aut, ale także wzrostu średnich cen samochodów oferowanych przez markę.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Wynik finansowy Volvo ze sprzedaży wzrósł w ubiegłym roku o 40 proc. do poziomu 25 mld szwedzkich koron. – Rynek bardzo dobrze zareagował na te dane. Po publikacji wyników finansowych nasze akcje podrożały o 25 proc. – przypomniał Arkadiusz Nowiński. 

Jeżeli chodzi o rozkład sprzedaży, to największym rynkiem dla Volvo w ubiegłym roku była Europa. z udziałem w wysokości 42 proc. i wolumenem sięgającym 300 tysięcy egzemplarzy. Po niej były Chiny (24 proc. udziału w sprzedaży marki) i Stany Zjednoczone (18 proc.).

– Mamy plan, aby być jeszcze mocniejsi na Starym Kontynencie w tym roku, co nastąpi za sprawą nowego modelu EX-30, który wprowadziliśmy właśnie do sprzedaży – deklaruje szef koncernu Volvo na region EMEA. – Jeśli chodzi o rozkład modelowy jest on dość zrównoważony. Jedna trzecia sprzedaży przypada na XC60, około 1/3 – stanowi XC40. Około 15 proc. to XC90, czyli auto, które jest już długo na rynku, ale na ubiegły rok przypadła rekordowa sprzedaż tego modelu.

Co jeszcze? W skali światowej 38 proc. naszej sprzedaży stanowiły samochody z możliwością ładowania z gniazdka, czyli hybrydy typu plug-in (153 tysiące sprzedanych egzemplarzy) oraz auta czysto elektryczne (113 tysięcy sztuk modeli XC40 i C40.). – Rozkład jest więc mniej więcej równy, ale w tym roku te proporcje między oboma typami napędów zapewne zmienią na rzecz elektryków, których sprzedaż ma bardzo mocno rosnąć.

– Jak wspomniałem wprowadzamy na rynek model EX30, samochód, z którym my wiążemy duże nadzieje sprzedażowe, szczególnie w Europie, bo to jest model, który był od samego początku projektowany pod Europę i wydaje się, że tu będziemy mieli najwyższą sprzedaż. Ponadto niedawno prezentowaliśmy model EM90 przeznaczony na rynek chiński i szerzej – azjatycki.

Samochód trafi do produkcji w tym roku. Z kolei w I połowie bieżącego roku zaczynamy produkcję bardzo zaawansowanego technologicznie modelu EX90 – najpierw ruszy ona w Stanach Zjednoczonych. Oba modele będziemy już uwzględniać w tegorocznych raportach sprzedażowych – dodaje Nowiński. 

Podczas konferencji prasowej podkreślał on, że dla Volvo ważne jest również to, że marża na samochodach elektrycznych znacząco wzrosła w 2023 roku i była na poziomie 13 proc. – Jak wiadomo ceny niektórych materiałów do produkcji aut EV, niektórych pierwiastków, dynamicznie wzrosły w poprzednich dwóch latach, co miało przełożenie na mocno spadające marże na samochodach elektrycznych. Natomiast my odbudowaliśmy tę marżę do poziomu wspomnianych 13 proc. i to jest poziom, jaki mieliśmy jeszcze przed wzrostem cen litu i innych materiałów – wyjaśnia szef koncernowego regionu EMEA.

– Nadal w sprzedaży mamy jednak także samochody z napędami typu plug-in czy mild hybrid i zastawiamy się czy nie odświeżyć niektórych z nich. Tym niemniej zgodnie z planami koncernu, do 2030 roku będziemy produkować już tylko samochody w pełni elektryczne - zaznaczył Nowiński. 

Podczas konferencji padło pytanie czy spalinowy XC60 doczeka się jakiegoś elektrycznego odpowiednika. - Byłoby niezwykle dziwne, gdyby nie było następcy samochodu, który stanowi jedną trzecią naszej globalnej sprzedaży – enigmatycznie odpowiedział Arkadiusz Nowiński. Żadnych szczegółów dotyczących planów przyszłego wolumenowego elektrycznego modelu Volvo jednak nie ujawnił.

W Polsce w ubiegłym roku Volvo uplasowało się tuż za podium w rankingu samochodów klasy premium. Zarejestrowane zostały 12 542 auta tej marki, o 14,57 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec grudnia ubiegłego roku był model XC60 (6 133 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (2 524 sztuki), które wyprzedziło model XC90 (1 589 sztuk). Model XC60 został liderem segmentu premium w naszym kraju już 15 raz z rzędu 

W ubiegłym roku 82 proc. klientów marki wybierało u nas SUV-y, a jeśli chodzi o napędy to samochody typu plug-in oraz czysto elektryczne stanowiły 15 proc. sprzedaży marki w naszym kraju. Wśród napędów nadal dominują te benzynowe z 52 proc. udziałem w strukturze sprzedaży Volvo. Na auta z silnikami Diesla zdecydowało się w ubiegłym roku 33 proc. klientów. 

Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów