We wrześniu 2024 roku auta elektryczne stanowiły 17,3 proc. rynku w UE, co oznacza wzrost w porównaniu z 14,8 proc. w ub.r. Mimo to, od początku roku ich sprzedaż spadła o 5,8 proc., a całkowity udział w rynku zmniejszył się do 13,1 z zeszłorocznych 14 proc.We wrześniu 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędem bateryjnym (BEV), w Unii Europejskiej wzrosła o 9,8 proc., osiągając 139 702 sztuki. Mimo tego, sprzedaż aut elektrycznych od początku roku zmniejszyła się o 5,8 proc., a ich udział w rynku spadł do 13,1 proc. z 14 proc. notowanych rok wcześniej. Szczególnie dotkliwy był spadek w Niemczech, gdzie sprzedaż elektryków zmniejszyła się o aż 28,6 proc.
Z kolei segment hybrydowych samochodów plug-in (PHEV) kontynuuje tendencję spadkową, odnotowując we wrześniu 22,3 proc. mniej rejestracji. W efekcie, ich udział w unijnym rynku spadł z 8,2 proc. w 2023 roku do 6,8 proc. we wrześniu 2024 roku.
Znaczący wzrost zanotowały natomiast klasyczne samochody hybrydowe (HEV). Ich rejestracje wzrosły o 12,5 proc., a udział w rynku sięgnął 32,8 proc., co oznacza, że wyprzedziły pod tym względem auta benzynowe. Samochody z tradycyjnymi napędami odnotowują bowiem coraz większe spadki – sprzedaż aut benzynowych zmniejszyła się we wrześniu o 17,9 proc., a tych z silnikami Diesla o 23,5 proc.
Wszystko to wskazuje na zmieniające się preferencje europejskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają pojazdy hybrydowe, jednocześnie wycofując się z inwestowania w klasyczne napędy spalinowe.
Oprac. PJ