Polski rynek opon po trzech kwartałach 2024 roku wyraźnie odbudowuje się po pandemii. Sprzedaż wzrosła o 4 proc. w ujęciu ogólnym, a w kluczowych segmentach jak opony do samochodów osobowych, SUV-ów czy maszyn rolniczych zanotowano dwucyfrowe wzrosty. Eksperci Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oceniają, że to pozytywny sygnał dla całej gospodarki.Najlepsze wyniki polska branża oponiarska odnotowała w samym trzecim kwartale 2024 roku. Sprzedaż opon wzrosła wówczas o 12 proc. w ujęciu ogólnym, w tym o 9 proc. w segmencie osobowych, aż o 33 proc. w segmencie SUV oraz odpowiednio o 25 proc. i 20 proc. w rolniczym i przemysłowym. Jedynymi segmentami, gdzie utrzymywały się spadki, były opony do motocykli (-15 proc.) oraz ciężarówek (-1 proc.).
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Anna Burakowska, podkreśla, że szczególnie cieszy ożywienie w sektorach rolniczym i przemysłowym, gdzie najwyższa jakość opon ma kluczowe znaczenie dla efektywności i trwałości maszyn produkowanych w Polsce. Pozytywnym sygnałem jest również odwrócenie trendu spadkowego w segmencie opon do samochodów dostawczych. Z kolei zdaniem dyrektora generalnego PZPO, Piotra Sarneckiego, rosnąca popularność SUV-ów w Polsce sprawia, że kierowcy tych pojazdów coraz bardziej doceniają znaczenie wysokiej jakości opon krajowych producentów dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Eksperci oceniają, że solidne wyniki trzeciego kwartału 2024 roku to dobry prognostyk dla dalszej poprawy sytuacji na rynku.
Oprac. PJ