1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Transformacja polskich sieci dealerskich: śladami chińskich marek
Wiadomości

Transformacja polskich sieci dealerskich: śladami chińskich marek

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Rok 2024 przynosi niespodziewane zmiany na polskim rynku dealerskim. Po latach konsolidacji i spadku liczby grup właścicielskich nastąpiło odbicie, za które odpowiada dynamiczna ekspansja marek chińskich. Proces ten odwrócił spadkowe trendy, a jednocześnie potwierdził znaczenie rodzinnych firm w branży motoryzacyjnej. Jakie wyzwania i szanse niesie przyszłość?
Zobacz także Trump zapowiada nowe cła wobec Meksyku, Kanady i Chin Cła na auta elektryczne: strategia UE wobec chińskiej konkurencji Chińskie auta mogą skusić ceną

Polski rynek dealerski od kilku lat podlega procesowi konsolidacji. Liczba grup właścicielskich, czyli podmiotów definiowanych na podstawie struktury kapitałowej, sukcesywnie malała z 524 w 2018 roku do 346 w 2023 roku. Jednak rok 2024 przynosi niespodziewane zmiany – liczba grup właścicielskich ponownie wzrosła - do 353. Zaskoczenie tym faktem wynika z utrwalonego od lat trendu spadkowego. Kluczowym elementem wpływającym na ten wzrost okazała się ekspansja marek chińskich, które coraz śmielej wchodzą na polski rynek.

Konsolidacja w liczbach

Proces konsolidacji był widoczny od lat i wynikał głównie z rosnących wymagań rynkowych oraz zmian w strategiach koncernów motoryzacyjnych. Przykładem jest reorganizacja sieci Stellantis w ostatnich latach, która doprowadziła do zmniejszenia liczby autoryzowanych punktów dealerskich. Obecnie w Polsce funkcjonuje 1308 łącznie autoryzacji dealerskich, co stanowi najniższy wynik w historii. Jest to efekt przede wszystkim likwidacji mniejszych punktów w średnich i małych miastach na rzecz koncentracji w dużych aglomeracjach. Niestety, takie decyzje biznesowe często prowadziły do zamykania rodzinnych firm dealerskich, które nie były w stanie sprostać nowym wymaganiom.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Ekspansja chińskich marek jako „game-changer”

W 2024 roku proces konsolidacji został wyhamowany. Liczba grup właścicielskich ponownie wzrosła, co jest bezpośrednio związane z dynamicznym wejściem marek chińskich na polski rynek. Firmy te, oferując atrakcyjne warunki współpracy, stały się ratunkiem dla wielu przedsiębiorstw rodzinnych, które w obliczu reorganizacji przez globalnych graczy straciły autoryzacje dotychczasowych marek. Współpraca z chińskimi producentami pozwoliła im pozostać na rynku i kontynuować działalność, pomimo trudnych warunków gospodarczych.

Charakterystyka rynku dealerskiego

Polski rynek dealerski wciąż opiera się głównie na kapitale rodzinnym. Około 90-95% firm w tej branży to przedsiębiorstwa założone przez rodziny, które od pokoleń budowały swoją pozycję na rynku. Firmy te często wywodzą się z małych warsztatów samochodowych działających już w czasach PRL-u, które na przestrzeni dekad przekształciły się w duże grupy dealerskie obsługujące tysiące klientów. Pomimo rosnącej konsolidacji, wiele z tych przedsiębiorstw wciąż funkcjonuje, co świadczy o ich elastyczności i umiejętności dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych.

Trendy w sprzedaży i obrotach

Rynek dealerski, pomimo malejącej liczby autoryzacji i konsolidacji, generuje coraz większe obroty. W 2023 roku liczba firm, których roczne przychody przekroczyły 1 miliard złotych, wzrosła do 21. Progi wejścia do grona 10% największych firm również się podniosły – w 2023 roku sprzedaż na poziomie ponad 3600 pojazdów była konieczna, aby znaleźć się w tym elitarnym gronie, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Podobne wzrosty zauważono w przypadku obrotów. W 2023 roku, aby znaleźć się w 10% najwyżej obrotowych firm dealerskich, trzeba było wygenerować niemal 700 milionów złotych przychodu, co podkreśla dynamikę rozwoju branży.

Wyzwania na przyszłość

Chociaż ekspansja chińskich marek i wzrost liczby grup właścicielskich w 2024 roku przerwały dotychczasowy trend, przyszłość rynku dealerskiego wciąż pozostaje niepewna. Prognozy na 2025 rok wskazują zarówno na kontynuację konsolidacji, jak i na dalszy rozwój marek azjatyckich. Kluczowym pytaniem pozostaje, czy polskie firmy rodzinne będą w stanie utrzymać się na rynku w obliczu rosnącej presji ze strony globalnych koncernów i zmieniających się oczekiwań konsumentów.

Jedno jest pewne – polski rynek dealerski stoi przed kolejnym okresem dynamicznych zmian, które będą wymagały od przedsiębiorców elastyczności, innowacyjności i zdolności do szybkiego adaptowania się do nowych warunków. To właśnie te cechy pozwoliły polskim firmom przetrwać lata transformacji i konsolidacji, a teraz mogą być kluczem do ich dalszego sukcesu.

Materiał przygotowany na podstawie wystąpienia Pawła Tuzinka, prezesa Związku Dealerów Samochodów, podczas konferencji z 12 grudnia 2024 r. o stanie polskiej branży dealerskiej. 

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów