Rho Motion, czołowa firma badawcza w sektorze pojazdów elektrycznych (EV), poinformowała, że rok 2024 zakończył się na świecie rekordową sprzedażą 17,1 mln aut elektrycznych (osobowych i lekkich dostawczych). W grudniu sprzedano ponad 1,9 mln pojazdów, co stanowiło wzrost o 5 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wszystkie kluczowe regiony zanotowały wzrost w ujęciu miesięcznym i rocznym. Łącznie sprzedaż EV wzrosła globalnie o 25 proc. w porównaniu do 2023 r.
Europa zakończyła rok spadkiem o 3 proc., wchodząc w 2025 r. – rok nowych norm emisji – z trudną pozycją. Ameryka Północna zanotowała wzrost o 9 proc., głównie dzięki ulgom podatkowym, które prezydent elekt Donald Trump planuje ograniczyć. Chiny wyróżniały się dynamicznym rozwojem, osiągając wzrost sprzedaży o 40 proc. w 2024 r.
Sprzedaż EV w 2024 r.
Globalnie: 17,1 mln (+25 proc.)
Chiny: 11 mln (+40 proc.)
UE, EFTA i UK: 3 mln (-3 proc.)
USA i Kanada: 1,8 mln (+9 proc.)
Reszta świata: 1,3 mln (+27 proc.)
Charles Lester, menedżer ds. danych w Rho Motion, zauważył: „Podczas gdy globalny rynek wzrósł o jedną czwartą, regionalne różnice były wyraźne. Europa skurczyła się o 3 proc., podczas gdy Chiny zanotowały 40 proc. wzrostu. Oczywiste jest, że rządowe marchewki i kije działają. W Ameryce Północnej 9-proc. wzrost można przypisać głównie dotacjom konsumenckim, a w Wielkiej Brytanii tzw. regulacje ZEV w znacznym stopniu zachęciły producentów do promowania samochodów niskoemisyjnych. Tymczasem zniesienie dopłat w Niemczech miało niszczycielski wpływ na cały rynek europejski, a jeśli Stany Zjednoczone pójdą w ich ślady, możemy zobaczyć to samo”.
UE, EFTA i Wielka Brytania
Rynek europejski spadł o 3 proc. w 2024 r., choć grudniowa sprzedaż wyniosła ponad 300 tys. sztuk (+12 proc. m/m, +1 proc. r/r). Brytyjski rynek wyróżnił się w ubiegłym roku sprzedażą ponad 400 tys. pojazdów BEV, wyprzedzając Niemcy. Tamtejszy rynek odczuł skutki zniesienia dotacji pod koniec 2023 r. Norwegia nadal utrzymuje najwyższą na świecie penetrację EV – ponad 90 proc. sprzedaży w grudniu 2024 r.
Chiny
Chiński rynek wzrósł o 2 proc. m/m i 36 proc. r/r w grudniu 2024 r., osiągając 40 proc. wzrost w całym roku. PHEV zyskały 81 proc., a BEV – 19 proc. Sukces wspierał program wymiany aut, który przedłużono na 2025 r. BYD, lider rynku, odpowiadał za jedną trzecią sprzedanych EV w Chinach, a w 2025 r. planuje rozpocząć produkcję w Europie.
USA i Kanada
Ameryka Północna zakończyła 2024 r. rekordowym wynikiem – ponad 185 tys. sprzedanych EV w grudniu, co dało 1,8 mln w całym roku (+9 proc.). Przyszłość rynku może jednak stanąć pod znakiem zapytania w 2025 r., jeśli obniżone zostaną normy emisji lub ulgi podatkowe. Mimo to inwestycje w produkcję pojazdów i akumulatorów wciąż rosną – m.in. dzięki warunkowej pożyczce 6,6 mld USD dla Rivian od Departamentu Energii.