Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza dwa nowe programy wsparcia infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego, z budżetem 2 miliardów złotych na pierwsze nabory startujące 31 marca.Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w marcu otworzy dwa nabory wniosków na rozwój elektromobilności w Polsce. Dzięki wsparciu z Funduszu Modernizacyjnego powstaną nowe ogólnodostępne stacje ładowania dużych mocy dla transportu ciężkiego.
Od 31 marca 2025 r. ruszają nabory wniosków w ramach dwóch nowych programów: „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy" oraz „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego". Oferowane dofinansowanie wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. W drugim kwartale 2025 r. planowane jest uruchomienie programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3", co pozwoli na dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce.
false
© Daimler Truck Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska, podkreślił kompleksowe podejście do elektromobilności: „Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków, ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów". Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW, dodała: „Trzy duże programy z obszaru elektromobilności mają odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną powietrza i pomóc we wdrażaniu rozporządzenia AFIR – rozwoju infrastruktury alternatywnej. Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego".
Celem programu „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy" jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza. W ramach programu planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Budżet programu wynosi 2 mld zł, w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł. Termin naboru: 31.03 – 31.12.2025 r. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami programu mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).
false
© Volvo Trucks Planowana do wsparcia budowa/rozbudowa infrastruktury do zasilania stacji ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż 3600 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T; 1500 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w MOP znajdującym się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tego obiektu; oraz 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tych obiektów.
Program „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego" ma na celu wsparcie rozwoju infrastruktury do ładowania dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. W ramach programu planowana jest budowa 550 stacji. Termin naboru: 31.03 – 31.08.2025 r. Budżet programu wynosi 2 mld zł, a budżet naboru to 1 mld zł. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc. O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy.
Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.
Warto przypomnieć, że NFOŚiGW otworzył 3 lutego br. nabór wniosków na dotacje w programie „NaszEauto”, na zakup lub leasing/wynajem długoterminowy nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych i prowadzących JDG, z budżetem 1,6 mld zł z KPO. Program ten jest ważnym elementem popularyzacji elektromobilności, a liczba wniosków oraz różnorodność marek świadczą zdaniem NFOŚiGW o rosnącym zainteresowaniu tą formą transportu. Do 10 marca złożono 1326 wniosków na kwotę 38,9 mln zł.
Źródło: NFOŚiGW