1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. E10 na polskich stacjach - co warto wiedzieć?
Wiadomości

E10 na polskich stacjach - co warto wiedzieć?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Od początku 2024 roku na polskich stacjach benzynowych wprowadzono nowe paliwo - benzynę E10. Choć zmiana ta ma służyć środowisku, budzi wiele obaw wśród właścicieli starszych pojazdów. Co wynika z odpowiedzi ministerstw na poselską interpelację w tej sprawie?
Zobacz także Ceny paliw w 2025 roku: "stabilizacja czy zmiany?" Emisyjna transformacja rynku: scenariusze dla zarządzających flotą Gaz płynny ekologicznym paliwem?
© Ministerstwo Klimatu

Benzyna E10, która zastąpiła dotychczasową benzynę 95-oktanową z 5-procentową zawartością bioetanolu (E5), zawiera zwiększoną do 10% domieszkę tego biokomponentu. Zmiana ta wynika z unijnych zobowiązań Polski do osiągnięcia 29-proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w transporcie do 2030 roku. Według Ministerstwa Klimatu i Środowiska, jest to jedno z najtańszych rozwiązań pozwalających realizować cele klimatyczne, a dodatkowo wspiera polski sektor rolny, który produkuje biokomponenty.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Właściciele starszych pojazdów nie muszą jednak wpadać w panikę. Jak wynika z danych ministerstwa, problem z tankowaniem E10 może dotyczyć zaledwie 8,65% zarejestrowanych w Polsce samochodów z silnikiem benzynowym, a rzeczywisty odsetek może być jeszcze niższy. Dla tych pojazdów pozostaje dostępna benzyna E5 o liczbie oktanowej 98, którą - jak zapewnia Ministerstwo Przemysłu - nie planuje się wycofywać z rynku.

Dla kierowców niepewnych, czy ich pojazd może tankować E10, uruchomiono specjalną wyszukiwarkę internetową pod adresem e10.klimat.gov.pl. Narzędzie, przygotowane przez Poznański Instytut Technologiczny, zawiera szerszą bazę danych niż podobne rozwiązania w innych krajach europejskich. Jak przypominają przedstawiciele resortów klimatu i przemysłu, większość samochodów wyprodukowanych po 2010 roku jest przystosowana do korzystania z E10, a pojedyncze modele kompatybilne z tym paliwem pojawiały się na rynku już przed 2000 rokiem.

Ministerstwa podkreślają, że wprowadzenie E10 poprzedzono szerokimi konsultacjami i kampanią informacyjną. Jednocześnie przestrzegają przed tankowaniem tego paliwa do pojazdów nieprzystosowanych, zaznaczając, że nie ponoszą odpowiedzialności za skutki nieprzestrzegania zaleceń producenta auta.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów