GreenWay Polska jest jednym z najdłużej działających operatorów sieci ładowania pojazdów elektrycznych w kraju, funkcjonując na rynku od 2016 roku. Spółka jest największym operatorem sieci ładowania w Polsce – około 20% wszystkich punktów ładowania należy do jej sieci. GreenWay Polska rozwija publiczną sieć w średnim tempie około 200 nowych punktów ładowania rocznie, jednak rok 2024 spółka zakończyła z wynikiem znacznie od tej średniej wyższym.
Rozwój sieci publicznej
Rok 2024 był dla GreenWay Polska okresem intensywnego rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W ciągu dwunastu miesięcy firma uruchomiła 363 własne punkty ładowania. Tym samym całkowita liczba punktów ładowania w publicznej sieci GreenWay w Polsce na koniec 2024 roku osiągnęła 1178 (525 AC i 653 DC).
Do GreenWay dołączyli także nowi partnerzy, czyli właściciele stacji ładowania, które funkcjonują w ramach publicznej sieci operatora. W 2024 roku takich partnerskich punktów ładowania przybyło w sieci GreenWay 160. W sumie więc w 2024 roku publiczna sieć operatora w Polsce powiększyła się o 523 punktów ładowania i razem ze stacjami partnerskimi, liczy ona już sobie ich już 1633.
W ramach rozbudowy sieci stacji własnych GreenWay kontynuuje również inwestycje w tzw. „zielone" stacje ładowania zasilane energią ze źródeł odnawialnych. Na koniec 2024 roku w sieci publicznej funkcjonowało 592 „zielonych” punktów ładowania, z czego 137 w ładowarkach AC, a 455 w ładowarkach DC.
- W minionym roku w sieci ogólnodostępnej uruchomiliśmy blisko dwa razy tyle punktów ładowania, co w roku 2023 – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Do naszej publicznej sieci dołączaliśmy średnio prawie jeden punkt ładowania dziennie. To duży powód do satysfakcji, ale warto wziąć pod uwagę, że jeszcze więcej ładowarek wybudowaliśmy w tym czasie dla firm.
Coraz więcej firmowych ładowarek
W 2024 roku GreenWay Polska zbudował 650 nowych punktów ładowania dla firm, które rozwijają swoje floty samochodów elektrycznych. Firmy budują także stacje ładowania samodzielnie, oddając je w zarządzanie GreenWay.
W minionym roku w ten sposób pod opieką spółki znalazło się 362 punkty ładowania. Takich, należących do prywatnych firm, punktów ładowania, GreenWay Polska ma już w zarządzaniu 1750. Są one częścią infrastruktury ładowania renomowanych marek, takich jak InPost, IKEA, Mercedes (fabryka w Jaworze), czy Strabag.
GreenWay proponuje także firmom dostęp do swojej ogólnodostępnej sieci ładowania w oparciu o kartę flotową. Na koniec 2024 roku korzystało z niej już ponad 3500 kierowców flotowych. - Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie biznesu własną infrastrukturą ładowania – komentuje Marek Zientarski, dyrektor ds. sprzedaży w GreenWay Polska. – Przechodząc na floty aut elektrycznych i inwestując w infrastrukturę, firmy stają się coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój zeroemisyjnego transportu.
Liczba klientów
W ciągu ubiegłego roku do grona klientów GreenWay w Polsce dołączyło 33 tysiące osób. Tym samym całkowita liczba zarejestrowanych użytkowników w naszym kraju przekroczyła już 108 tysięcy. Intensywny rozwój sieci i rosnąca popularność elektromobilności przełożyły się na rekordową liczbę sesji ładowania. W 2024 roku w Polsce kierowcy (w tym ci firmowi) przeprowadzili 1,23 miliona sesji ładowania – o jedną trzecią więcej niż w roku 2023.
Grupa GreenWay: nowy rynek w Chorwacji
Polska jest największym rynkiem Grupy GreenWay, która obecna jest także w Słowacji, a także, od ubiegłego roku, w Chorwacji. W minionym roku cała sieć Grupy GreenWay powiększyła się o w sumie 709 nowych punktów ładowania, a liczba klientów zwiększyła się o 40 tys. zarejestrowanych kierowców do ponad 120 tys. Kierowcy korzystający z sieci publicznej (a więc nie licząc prywatnej infrastruktury ładowania należącej do firm) GreenWay w Polsce, Słowacji i Chorwacji pobrali w sumie ponad 23 GWh energii elektrycznej, co pozwoliło im przejechać ponad 115 milionów kilometrów.