
Nowy dyrektor marki Peugeot w Polsce
15 kwietnia Tomasz Gałaszkiewicz objął stanowisko dyrektora marki Peugeot w Polsce. Zastąpił Janusza Ellerta, który zakończył współpracę z grupą Stellantis.
Paweł Janas
2 min
Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z intensyfikacją procesu dekarbonizacji gospodarki, odpowiadającego na postępujące ocieplenie klimatu. Stale rosnące w ostatnich latach globalne emisje gazów cieplarnianych prowadzą do przyspieszenia zjawiska zmiany klimatu i zintensyfikowania jego konsekwencji. Reakcją branży leasingowej na ten proces jest wprowadzenie mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, których kluczowym etapem jest obliczanie śladu węglowego.
Związek Polskiego Leasingu zakończył w ramach projektu ESG przygotowanie wytycznych w zakresie liczenia śladu węglowego portfela aktywów leasingowych. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.
- Zakończyliśmy prace nad metodologią i narzędziem do liczenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego standardu na rynku europejskim do sektorowego liczenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Chcemy, by cała branża leasingowa posługiwała się tym samym standardem i stosowała te same benchmarki dla swoich aktywów – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.
Metodyka została opracowana przez zespół ekspertów Związku Polskiego Leasingu i przedstawicieli firm członkowskich, ze wsparciem eksperckim Fundacji Climate&Strategy, która specjalizuje się w liczeniu i redukowaniu śladu węglowego firm, a także w tworzeniu zaawansowanych modeli obliczeniowych śladu węglowego.
- ZPL przekazuje firmom członkowskim dwa ważne dokumenty, które – mamy nadzieję - okażą się istotnym wsparciem w procesie raportowania zrównoważonego rozwoju. Pierwszy to metodologia liczenia śladu węglowego dla aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Metodologia obejmuje teraz wszystkie kategorie aktywów zgodnie z układem statystycznym ZPL. Dla zapewnienia spójności rekomendacji zawartych w metodologii z praktyką rynku w Europie, była ona przedmiotem szczegółowych konsultacji na forum europejskiej federacji leasingu i najmu Leaseurope, w trakcie których potwierdzono prawidłowość wypracowanego podejścia i rozwiązań – tłumaczy Mieczysław Woźniak, doradca zarządu ING Lease oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Grupy ds. ESG w ZPL.
Jak dodaje, drugim narzędziem jest baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Zawiera ona aż 120 benchmarków dla samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciągników siodłowych, autobusów, naczep/ przyczep chłodni, innych pojazdów oraz lokomotyw.
- Benchmarki zostały zbudowane w oparciu o dane firm członkowskich, dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE. Obecnie kontynuowane będę pracę nad zbudowaniem benchmarków dla poszczególnych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia, a także dla sprzętu IT – mówi Mieczysław Woźniak.
15 kwietnia Tomasz Gałaszkiewicz objął stanowisko dyrektora marki Peugeot w Polsce. Zastąpił Janusza Ellerta, który zakończył współpracę z grupą Stellantis.
Firma M.I. Crow sp. z o.o. będąca właścicielem Ursusa zaprezentowała kierunki rozwoju w Polsce. W ciągu najbliższych miesięcy M.I. Crow chce zainwestować w modernizację fabryk, opracowanie nowych produktów, a także zagraniczną ekspansję.
Wytwarzany w Polsce miejski autobus Solaris Urbino 18 hydrogen zwyciężył w prestiżowym konkursie busplaner Innovation Award 2025, w kategorii „Autobus wodorowy”. Jest to kolejne wyróżnienie dla tego zeroemisyjnego autobusu.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów