Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie budowy fabryki elektrycznych samochodów dostawczych Mercedesa w Jaworze na Dolnym Śląsku. Prace przygotowawcze na terenie budowy ruszyły jeszcze latem 2023 roku, ale właściwa budowa przyszłej fabryki może rozpocząć się najwcześniej pod koniec bieżącego roku. - Wszystko idzie idealnie zgodnie z planem i budowa ruszyć może jeszcze nawet pod koniec bieżącego roku – poinformowała portal samar.pl dr. Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i spraw zewnętrznych Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Jednocześnie odmówiła ujawnienia szczegółów. – Niestety, muszę prosić o cierpliwość, na początku grudnia będziemy oficjalnie informować - stwierdziła.
Niemal identyczną odpowiedź przekazała nam przedstawicielka Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na terenie której realizowana będzie inwestycja. - Wszystko przebiega zgodnie z założeniami i budowa rozpocznie się być może jeszcze nawet pod koniec bieżącego roku. Proszę oczekiwać na więcej informacji na początku grudnia – zaznaczyła Małgorzata Mikołajczyk, dyrektor Departament Komunikacji i CSR.
Co wiadomo o inwestycji? Jeszcze w grudniu 2022 roku Mercedes-Benz Vans poinformował o trwającej reorganizacji europejskiej sieci produkcyjnej na potrzeby nowej modułowej platformy w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Jednym z elementów tej strategii ma być budowa fabryki elektrycznych aut dostawczych w Jaworze na Dolnym Śląsku.
Mercedes zapowiadał zainwestowanie w nowy zakład 1,3 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest Park". Koncern deklarował ponadto, że docelowo zatrudnienie znajdzie tu około 2 500 osób. Przypomnijmy, że Mercedes od 2019 roku produkuje w Jaworze silniki do samochodów osobowych, a od 2020 roku powstają tu baterie do aut elektrycznych.
Inwestor dwa lata temu informował także, iż projekt budowy fabryki uzyskał wsparcie polskiego rządu oraz agencji państwowych, takich jak: Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasta Jawor i gminy Męcinka. We wspólnym oświadczeniu (Memorandum of Understanding) strony zobowiązywały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji.
W komunikacie Mercedes zastrzegał się, że decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej. Jak na wiosnę 2023 roku ustalił dziennik.pl, Mercedes otrzymał pomoc publiczną zgodnie z zasadami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – Przy ponad miliardowej inwestycji łatwo wyliczyć, że jest to trochę ponad 18 mln euro –wyjaśniała wtedy Ewa- Łabno-Falęcka.
Dopiero jednak w grudniu 2023 roku Mercedes-Benz podpisał z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną "Invest-Park” umowę w sprawie zakupu terenu pod budowę fabryki. Jak w mediach społecznościowych informowała wtedy WSSE, inwestycja zakłada nie tylko budowę nowego zakładu, lecz także „rozwój kompetencji pracowników w zakresie elektromobilności”. Stwierdzono wtedy, że w nowej fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland znajdzie zatrudnienie 1500 osób. -
W sąsiedztwie naszej fabryki silników i baterii elektrycznych i z częściowym wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, w Jaworze powstanie nowoczesna fabryka całkowicie elektrycznych lekkich samochodów dostawczych na zupełnie nowej platformie VAN.EA. Wysokość inwestycji to ponad miliard Euro” – mówiła wtedy dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Tymczasem zdaniem zagranicznych mediów nowa inwestycja w Jaworze miała w ostatnich latach przebiegać nie bez problemów. W ubiegłym roku branżowy portal „Automotive News Europe” twierdził, że dodatkowa produkcja eSprintera w nowej polskiej fabryce, która miała rozpocząć się w listopadzie 2026 roku, została przesunięta na lato 2027 roku. Zdaniem serwisu, polska fabryka miała produkować dwa modele, z których jeden bazował na platformie VAN. EA, a drugi to elektryczny van od amerykańskiego start-upu Rivian. Jednak europejskie wspólne przedsięwzięcie Mercedesa i Riviana zostało wstrzymane pod koniec 2022 roku. - Mercedes buduje teraz fabrykę w Jaworze na własną rękę – twierdził w lutym 2023 roku Automotive News Europe.
Polska w ostatnich latach pozyskała kilka dużych inwestycji na produkcję samochodów, wśród których dominowały właśnie projekty związane z modelami dostawczymi. W październiku 2016 roku Volkswagen uruchomił fabrykę aut użytkowych we Wrześni. Wartość inwestycji wyniosła 800 mln euro. Produkowane są tu Volkswagen Crafter oraz MAN TGE i e-TGE.
Wybór Polski na lokalizację nowej fabryki to w dużej mierze efekt wcześniejszych doświadczeń Volkswagena z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od wielu lat modele: Caddy i Transporter (od połowy 2024 nie jest już wytwarzany w Polsce). W poznańskim zakładzie Volkswagena niemiecki koncern cztery la temu uruchomił produkcję piątej generacji Volkswagena Caddy, a na bazie tego modelu powstaje tu także Ford Tourneo Connect. We Wrześni w tym roku ruszyła produkcja nowego Craftera.
Z kolei w zakładzie Stellantis Gliwice w ostatnich latach uruchomiona została produkcja dużych samochodów dostawczych marek Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall i Fiat. Od lipca tego roku na taśmy produkcyjne gliwickiego zakładu trafił także najnowszy van Toyoty – Pro Max.