Komisja Europejska zakończyła dochodzenie antysubsydyjne, wprowadzając ostateczne cła wyrównawcze na import akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV) z Chin. Dochodzenie wykazało, że chiński łańcuch wartości BEV korzysta z nieuczciwego subsydiowania, co stwarza zagrożenie ekonomiczne dla unijnych producentów. Wprowadzone cła wejdą w życie dzień po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.
Wysokość ceł
BYD: 17,0%
Geely: 18,8%
SAIC: 35,3%
Pozostałe firmy współpracujące: 20,7%
Tesla (po indywidualnym badaniu): 7,8%
Pozostałe niewspółpracujące firmy: 35,3%
Cła tymczasowe, nałożone 4 lipca 2024 r., nie będą pobierane. Komisja będzie monitorować skuteczność wprowadzonych środków, aby uniknąć ich obchodzenia. Firmy współpracujące oraz nowi eksporterzy mogą ubiegać się o przyspieszony przegląd, aby ustalić indywidualną stawkę celną. Importerzy mają również możliwość ubiegania się o zwrot ceł, jeśli przedstawią odpowiednie dowody na brak subsydiowania producenta.
Kontekst
Dochodzenie ogłoszono 13 września 2023 r. podczas przemówienia o stanie Unii Europejskiej przez Ursulę von der Leyen. Decyzja była reakcją na gwałtowny wzrost importu tanich pojazdów z Chin. Jak stwierdziła w komunikacie Komisja Europejska, dochodzenie prowadzone było zgodnie z zasadami UE i WTO, zapewniając możliwość przedstawienia dowodów i argumentów wszystkim zainteresowanym stronom.
Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, podkreślił:
„UE uznaje konkurencję, ale musi być ona uczciwa i opierać się na równych warunkach. Środki mają bronić uczciwych praktyk rynkowych i europejskiej bazy przemysłowej, jednocześnie pozostając otwartymi na rozwiązania zgodne z WTO.”