Chińskie koncerny samochodowe coraz liczniej są reprezentowane w Europie. Ich nazwy brzmią jeszcze egzotycznie w uszach przeciętnego miłośnika motoryzacji, ich działalność i historia są praktycznie nieznane. Warto zatem bliżej przyjrzeć się firmom, które już dziś są ważnymi graczami na europejskim rynku samochodowym, a w przyszłości ich znaczenie może jeszcze wzrosnąć. Koncern BYD dał się szerzej poznać jako sponsor trwających w Niemczech mistrzostw Europy w piłce nożnej – Euro 2024. Ale to nie jedyna, i nie najważniejsza, część działalności tego chińskiego giganta.Dla wielu miłośników piłki nożnej pojawiające się podczas Euro 2024 na bannerach reklamowych niemieckich stadionów trzy litery BYD były z pewnością zaskoczeniem. Skrót rozwija się w firmowy slogan: Build Your Dreams (Buduj Swoje Marzenia), co akurat w kontekście osiągnięć polskiej reprezentacji piłkarskiej na Euro 2024 brzmi jak apel z terminem realizacji mocno odłożonym w czasie.
Zapewne tylko część kibiców wie, skąd BYD pochodzi, jeszcze mniej kojarzy firmę z chińską motoryzacją, a już mało kto potrafi powiedzieć, czym, oprócz produkcji samochodów zajmuje się ten chiński koncern.
BYD - historia
Jak na europejskie standardy, gdzie koncerny motoryzacyjne szczycą się stuletnimi tradycjami, BYD Company Limited jest młodą firmą. Powstało w lutym 1995 roku, zatem na początku przyszłego roku będzie obchodzić 30-lecie działalności. Samochody wytwarza jeszcze krócej. Początkowo bowiem zajmował się produkcją akumulatorów niklowo-kadmowych oraz litowo-jonowych.
Po trzech latach działalności w Chinach postawił pierwszy krok za granicą, otwierając w 1998 roku oddział w Europie. Rok później utworzył filię w USA. Wkrótce potem został pierwszym chińskim dostawcą akumulatorów litowo-jonowych dla Motoroli, tym samym wchodząc do globalnego systemu dostawców międzynarodowych marek. W 2002 roku BYD stał się pierwszym chińskim dostawcą akumulatorów litowo-jonowych dla Nokii.
W następnym roku firma weszła do branży motoryzacyjnej. Od początku jej celem była produkcja samochodów elektrycznych. Dwa lata później BYD wypuściło swój pierwszy pojazd, model F3, którego sprzedaż w samych Chinach przekroczyła ponad 1 milion sztuk.
W 2008 roku MidAmerican Energy Holdings Company (obecnie Berkshire Hathaway Energy), flagowa spółka inwestycyjna należąca do Berkshire Hathaway Inc. Warrena Buffeta, nabyła za około 220 milionów dolarów 10% spółki BYD.
W tym czasie chiński koncern wprowadził na rynek pierwszy na świecie seryjny pojazd PHEV (hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in). W kolejnym roku wkroczył do sektora energetyki słonecznej i magazynowania energii, do branży autobusów i autokarów wykorzystujących nową energię oraz do branży elektrycznych wózków widłowych.
Początek drugiej dekady XXI wieku to czas, gdy BYD nawiązało współpracę z Daimler AG, by wspólnie założyć Shenzhen BYD Daimler New Technology Company, Ltd. Na ulice Chin wyjechały pierwsze na świecie taksówki całkowicie elektryczne, oczywiście ze znaczkiem BYD.
W następnych latach firma nie zatrzymywała się w rozwoju i w 2016 roku wkroczyła do sektora transportu kolejowego. Już rok później w Yinchuan w Chinach została uruchomiona i oddana do użytku pierwsza na świecie komercyjna linia SkyRail. Niedługo potem BYD uruchomiło również jako pierwsza firma na świecie komercyjną linię SkyShuttle (produkt transportu kolejowego o małej przepustowości).
Kiedy w 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19, BYD szybko zaczęło produkować maseczki na twarz i w ciągu miesiąca stało się ich największym dostawcą na świecie. To jednak nie oznaczało zmiany profilu koncernu. W tym samym roku BYD ogłosiło wprowadzenie na rynek baterii typu Blade do pojazdów PHEV i EV.
W akumulatorze Blade zastosowano fosforan litowo-żelazowy (LFP) jako materiał katodowy, który zapewniać ma wyższy poziom bezpieczeństwa niż konwencjonalne akumulatory litowo-jonowe. Według producenta LFP jest bardzo trwały, stabilny termicznie i nie zawiera kobaltu. Wszystkie pojazdy elektryczne BYD są obecnie wyposażone w akumulatory typu Blade.
W 2021 r. BYD sprzedało 593 745 nowych pojazdów osobowych zasilanych energią elektryczną, co oznacza wzrost o 231,6% rok do roku. Dwa lata później zajęło 212. miejsce na liście Fortune Global 500, awansując o 224 pozycje w porównaniu z poprzednim rokiem. To zaś uczyniło z koncernu najszybciej rozwijającą się chińską firmę na tej liście.
Rok 2023 BYD zakończyło rekordową roczną wielkością sprzedaży samochodów, która przekroczyła 3 miliony egzemplarzy. Po raz pierwszy też znalazło się na liście 10 największych światowych sprzedawców samochodów.
BYD – cztery filary
W ciągu blisko 30 lat firma rozrosła się z 20 do około 700 tys. pracowników, ma ponad 30 parków przemysłowych i ponad 40 oddziałów na całym świecie. W 11 instytucjach badawczych zatrudnia ponad 90 tys. inżynierów i techników.
Obecnie BYD zaangażowane jest w cztery główne branże: motoryzację, elektronikę, nową energię oraz transport kolejowy.
Motoryzacja
Założone w 2003 roku BYD Auto jest motoryzacyjną filią koncernu BYD. Firma skupia się na opracowywaniu pojazdów czysto elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Opanowała podstawowe technologie całego łańcucha przemysłowego pojazdów nowej energii, takie jak akumulatory, silniki elektryczne i sterowniki elektroniczne. To pierwszy na świecie producent samochodów, który zaprzestał produkcji pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi na rzecz przejścia wyłącznie na pojazdy elektryczne.
BYD Auto tworzy trzy główne produkty: samochody osobowe, pojazdy użytkowe i wózki widłowe, obejmujące siedem konwencjonalnych dziedzin transportu, w tym pojazdy osobowe, taksówki, autobusy, autokary, logistykę miejską, infrastrukturę sanitarną i budownictwo oraz cztery specjalistyczne pojazdy terenowe do określonych zastosowań, w tym do obsługi magazynów, portów, lotnisk i górnictwa.
Elektronika
BYD jest czołowym dostawcą usług i rozwiązań w zakresie produkcji elektroniki. Spółka BYD Electronic (International) Co., Ltd. jest od 2007 roku notowana na giełdzie w Hongkongu. Jej działalność obejmuje cztery główne obszary: smartfony i laptopy, inteligentne systemy samochodowe oraz inne inteligentne produkty.
Nowa Energia
Od 2008 roku produkty BYD do wytwarzania energii słonecznej i magazynowania energii są eksportowane na 6 kontynentów, do ponad 20 krajów i ponad 90 miast.
Tranzyt kolejowy
BYD zapewnia kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu kolejowego, od projektu, nadwozi pojazdów i belek torowych, po systemy komunikacji oraz inteligentną obsługę i konserwację.
BYD w Polsce
Europejski oddział chińskiego koncernu, BYD Europe, znajduje się w Holandii i jest pierwszym zagranicznym oddziałem Grupy BYD. W ostatnich latach firma prężnie rozwija działalność na rynku europejskim i jest obecna już w około 20 krajach.
Jak na łamach Automotive News Europe informował Michael Shu, dyrektor wykonawczy BYD, koncern planuje zwiększyć swój udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych z 1,1 proc. w 2023 roku do 5 procent do 2025 roku. Ma to nastąpić pod koniec przyszłego roku, jeszcze przed uruchomieniem fabryki na Węgrzech, gdzie ma być produkowanych 150 tysięcy samochodów rocznie.
W Polsce samochody BYD są oferowane od niedawna, a zamówienia na pojazdy zbierane są od 10 czerwca br.
- Polska jest szóstym największym rynkiem w Unii Europejskiej, uważnie monitorujemy ewolucję tutejszego rynku i chociaż udział aut elektrycznych nie jest obecnie duży i wynosi od 3 do 4 procent, szybko rośnie. W ciągu dwóch lat Wasz kraj znacznie przyspieszył w dziedzinie elektryfikacji rynku motoryzacyjnego. Będziemy pracować nad dalszym przyspieszeniem tego procesu - zapewnia Blade Feng, Country Manager Poland, odpowiedzialny za sprzedaż samochodów osobowych na naszym rynku.
Na początek, gama aut BYD w Polsce składa się z trzech elektrycznych modeli. Ofertę otwiera kompaktowy hatchback (segment C) Dolphin, wyposażony w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe typu Blade o pojemności 60,4 kWh, o mocy 204 KM i zasięgu 427 km (według normy WLTP). Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort oraz Design. Od 0 do 100 km Dolphin przyspiesza w 7 s.
Seal to sedan zaliczany do segmentu D. Auto ma maksymalny zasięg 570 kilometrów. W tylnonapędowej odmianie Design jest wyposażone w akumulatory o pojemności 82,5 kWh, które za pomocą szybkiej ładowarki DC można doładować od stanu 30 do 80% w około 26 minut. Wariant Excellence AWD przyspiesza od 0 do100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy (wersja Design - 5,9 sekundy).
Kolejnym modelem jest crossover segmentu D - Seal U. Litera U w nazwie nawiązuje do słowa „Utility” (po polsku „Użyteczność”). Auto jest dostępne w dwóch wersjach: Comfort i Design. Comfort wyposażony jest w akumulatory 71,8 kWh (z zasięgiem sięgającym 420 kilometrów), a Design w baterię o pojemności 87 kWh (zasięg do 500 km).
Model występuje również w odmianie hybrydowej, której zasięg dochodzi 1000 km (800 km w przypadku napędu na obie osie). Ta wersja, o nazwie BYD Seal U DM-i, także będzie dostępna w Polsce, ale w późniejszym terminie.
Według danych IBRM SAMAR w tym roku w Polsce zarejestrowano 32 pojazdy BYD, z czego w czerwcu - 16. To oczywiście śladowa sprzedaż, ale biorąc pod uwagę, że oficjalnie marka BYD dopiero co wystartowała, a ceny aut są umiarkowane, ich wyposażenie przeciwnie - bogate, a jakość dobra, można spodziewać się, że w drugiej połowie roku ta chińska marka mocnie odciśnie swe piętno na polskim rynku.