BMW Group zacznie stopniowo wprowadzać agencyjny model sprzedaży w Europie od 2024 roku. Przejście rozpocznie się 1 stycznia 2024 roku, poczynając od marki od MINI w trzech krajach: we Włoszech, w Polsce i Szwecji.
Pozostałe kraje będą dołączane do nowego systemu dystrybucji w kolejnych etapach. W samej marce BMW przejście na system agencyjny planowane jest od 2026 roku. Wskutek tego wszystkie nowe samochody BMW i MINI, a także „świeże” samochody używane BMW Group w Europie będą w przyszłości sprzedawane w modelu agencyjnym.
Jak twierdzą przedstawiciele bawarskiego koncernu, system agencyjny „zapewni klientom przejrzystość cen dzięki jednolitym cenom za dany model pojazdu w całym kraju”. Ponadto w ramach przejścia na model agencyjny BMW Group przeprowadzi cyfryzację całego procesu zakupu.
Przedstawiciele firmy podkreślają, że w przyszłości klienci będą mogli nie tylko swobodnie wybierać między zakupami fizycznymi i cyfrowymi, ale także płynnie przechodzić pomiędzy tymi dwiema metodami. Będzie to możliwe dzięki zintegrowanemu systemowi IT. Jednocześnie klient nadal będzie miał dostęp do sieci dystrybucyjnej koncernowych marek.
Producent zaznacza, że nowy model dystrybucji był opracowywany przez dłuższy czas wspólnie z partnerami handlowymi. Według kierownictwa BMW model agencyjny oferuje partnerom „atrakcyjne i zrównoważone rozwiązanie biznesowe, które umożliwia również większą przewidywalność”. Za każdy sprzedany pojazd partnerzy handlowi otrzymywać mają stałe prowizje.
- Dotyczy to również zakupów dokonywanych w całości online: partner handlowy dostarczający towar otrzymuje pełną prowizję. W nowym modelu sprzedaży partnerzy mogą skoncentrować się na zapewnieniu klientowi idealnego doradztwa i wsparcia oraz mają dostęp do całego asortymentu pojazdów BMW Group. Partnerzy handlowi bardzo pozytywnie zareagowali na nowy model sprzedaży BMW Group. Wszyscy partnerzy w Europie podpisali umowy dotyczące MINI – twierdzi firma.
Warto przypomnieć, że od 4 września 2023 roku model agencyjny na pierwszych czterech rynkach, tj. w Austrii, Belgii i Luksemburgu i Holandii, wprowadził koncern Stellantis. W pozostałej części Europy (a więc najpewniej i w Polsce) koncern rozpocznie wdrażanie nowego modelu w 2024 roku, a umowy mają zostać podpisane w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Zdaniem przedstawicieli Stellantisa nowe umowy mają przyczynić się do przyspieszenia tempa rozwoju elektromobilności i zapewnieniu firmie silnej pozycji na europejskim rynku samochodów elektrycznych.
MINI, BMW i Stellantis to nie jedyne marki, które zmierzają do wprowadzenia agencyjnego modelu sprzedaży samochodów. Podczas konferencji prasowej w styczniu bieżącego roku Pavel Šolc, prezes Volkswagen Group Polska zarysował plany dotyczące tego szeroko ostatnio omawianego (i wywołującego spore obawy wśród dealerów wszystkich marek) nowego systemu dystrybucji aut.
- Branża motoryzacyjna się zmienia, także w obszarze sprzedaży. Zmieniają się zachowania i oczekiwania klientów. Łatwa interakcja klienta z naszymi markami, zarówno online, jak i offline, ma kluczowe znaczenie dla dobrego i wygodnego doświadczenia w procesie zakupowym. Grupa Volkswagen wprowadziła i sukcesywnie wdraża model sprzedaży agencyjnej. W przypadku klientów indywidualnych obejmie on wszystkie modele elektryczne marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Cupra i Audi. Aktualnie przygotowujemy się do wdrożenia tego rozwiązania w Polsce – zapowiadał Pavel Šolc.
- Dla klientów flotowych, flotowy model sprzedaży agencyjnej obejmuje wszystkie modele marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Cupra i Audi. Został on już z powodzeniem wdrożony na kilku rynkach europejskich, w tym również w Polsce – dodał.
Jeśli chodzi o wspomnianych klientów indywidualnych, spółka Volkswagen Group Polska na razie nie wprowadziła modelu agencyjnego na naszym rynku.