Jeszcze całkiem niedawno przedstawiciele hiszpańskiej firmy SEAT nie kryli, że ich oczkiem w głowie jest Cupra, marka z wyższej półki, wprowadzona na rynek przez producenta z Martorell w 2018 roku. Podstawowa historycznie marka Seat zdawała się być spychana na boczny tor, przynajmniej jeśli chodzi o produkcję samochodów, bo przyszłość widziano dla niej głównie w tzw. mikromobilności (np. skutery elektryczne!). Na początku ubiegłego roku Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek Seat i Cupra, podczas konferencji prasowej podsumowującej 2022 rok, twierdził, że Cupra ugruntowała swoją pozycję na rynku i stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie.
- W obliczu nieustających problemów związanych z brakiem półprzewodników i innych części samochodowych podjęliśmy strategiczną decyzję o nadaniu priorytetu produkcji modeli Cupry. Oczywiście wpłynęło to na liczbę dostarczonych przez nas pojazdów Seat-a, było jednak niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności całej firmie SEAT S.A. – podkreślał Griffiths.
Przez ostatni rok na europejskim rynku zaszły jednak radyklane zmiany. Problemy z dostępnością półprzewodników już w zasadzie nie nękają producentów samochodów, a rosnąca konkurencja (głównie cenowa) ze strony chińskich marek czy lekkie spowolnienie sprzedaży aut elektrycznych, skłaniają dziś europejskich producentów do ponownego ciepłego spojrzenia na modele z nieco niższej półki cenowej. Wiele wskazuje na to, że tym śladem zacznie podążać także SEAT. Jak poinformował po tegorocznej konferencji wynikowej za 2023 rok, „marka Seat będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu rentowności firmy SEAT S.A”.
- W planach SEAT-a jest więc wprowadzenie na rynek samochodów hybrydowych typu plug-in i o niskim zużyciu paliwa w całej marce Seat „do zakończenia produkcji aut spalinowych”. Modele Arona i Ibiza zostaną poddane liftingowi w 2025 roku, a w nadchodzących miesiącach marka wprowadzi na rynek nową wersję Seata-a Leona.
Odświeżeniu zostanie poddany również model Ateca. - Chcemy przywrócić blask marce Seat. W planach mamy utrzymanie dwucyfrowego wzrostu z ubiegłego roku dzięki wprowadzeniu nowych inwestycji i odświeżeniu gamy modelowej. Weryfikujemy również możliwości marki w związku z nadchodzącą erą elektryfikacji. Zapewniam, że najlepsze jeszcze przed nami – przyznał Wayne Griffiths.
Marka Cupra nadal pozostaje jednak w centrum uwagi zarządu firmy SEAT. Jak informuje producent, rok 2024 to początek największej jak dotąd ofensywy produktowej marki. W tym roku na rynku ma pojawić się Cupra Tavascan, drugi w pełni elektryczny model marki oraz model Terramar, hybrydowy SUV barcelońskiego producenta.
Marka Cupra zapowiedziała również nowe wersje swoich flagowych modeli Leon i Formentor, które mają zostać zaprezentowane w nadchodzących tygodniach. To jednak nie wszystko. Przedstawiciele marki Cupra potwierdzili ostatnio plan wprowadzenia marki na rynek amerykański do 2030 r.
- Pod koniec obecnej dekady wejdziemy z marką Cupra na rynek amerykański, gdzie w pierwszej kolejności wprowadzimy na rynek Formentora w wersji z napędem bateryjnym i większego elektrycznego SUV-a. Produkcja samochodów będzie odbywać się w fabrykach Grupy Volkswagen zlokalizowanych w regionie Ameryki Północnej, w tym w Meksyku. Wprowadzenie naszej marki do Stanów Zjednoczonych odbędzie się poprzez nowy model dystrybucji – zapowiada Wayne Griffiths.
Wubiegłym roku grupa SEAT S.A. osiągnęła rekordowy zysk operacyjny w wysokości 625 mln euro; to wzrost względem 2022 roku o 592 mln euro (33 mln euro w 2022 r.). Wynik ten oznacza poprawę rentowności sprzedaży przedsiębiorstwa o 4,1 punktu procentowego (z 0,3 proc. do 4,4 proc.). Roczne obroty osiągnęły historyczny poziom 14,333 mld euro – to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2022 r. (10,941 mld euro).
Przedstawiciele producenta podkreślają zarazem, że po ostatnich latach pełnych trudności i wyzwań, w tym m.in. rosnących kosztów surowców, inflacji i skutków wojny, stabilizacja łańcucha dostaw w zeszłym roku doprowadziła do wzrostu produkcji i dostaw. Pozwoliło to firmie SEAT S.A. dostarczyć łącznie 519 176 samochodów, co stanowi wzrost o 35,3 proc. (r/r). (2022 r.: 385 592 pojazdów).
Cupra po raz kolejny osiągnęła rekord dostaw - 230 739 samochodów, co stanowi wzrost o 50,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (2022 r.: 152 896). Marka SEAT dostarczyła 288 437 aut, czym powróciła do dwucyfrowych wyników wzrostu (2022: 232 696 aut, wzrost o 24,0 proc.).
SEAT S.A. jest jedyną firmą, która projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta międzynarodowa spółka, należąca do Grupy Volkswagen, ma swoją siedzibę w Martorell (Barcelona) i sprzedaje pojazdy pod szyldami marek Cupra i Seat. Firma SEAT S.A. eksportuje ponad 80 proc. swoich pojazdów i jest obecna w ponad 70 krajach na całym świecie.
Producent zatrudnia ponad 14 000 specjalistów i posiada fabryki zlokalizowane w Martorell, El Prat de Llobregat oraz Barcelonie. W zakładach tych powstają modele, takie jak Ibiza, Arona, Leon oraz Cupra Formentor. Ponadto SEAT S.A. produkuje modele Cupra Born i Seat Tarraco w Niemczech oraz model Ateca w Czechach.